Gemeenschappelijke regeling
- Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Regio Rivierenland
Portefeuillehouder
J.A. de Boer
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Samenstelling
Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Maasdriel, West-Betuwe, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.
Jaar van deelname
1986
Verplichte deelname
Ja, op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Bestuur en andere overlegorganen
De regeling heeft een algemeen bestuur waarin elke gemeente een vertegenwoordiger heeft. De stemverhoudingen in het algemeen bestuur zijn gebaseerd op inwonersaantallen. Gemeente Buren heeft 11/100 stemmen in het algemeen bestuur.
Andere overlegorganen binnen de regio zijn drie speerpuntberaden, stuurgroepen portefeuillehoudersoverleggen op deelterreinen zoals Wonen, Ruimtelijke ordening en Verkeer en vervoer, Wmo/Jeugd en Duurzaamheid.
Ontwikkelingen
Op 25 mei 2016 is het ambitiedocument door het algemeen bestuur vastgesteld. Daarin zijn drie speerpunten benoemd (Agribusiness, Logistieke hotspots en Recreatie en toerisme) met acht regionale opgaven. De voortgang van de uitvoering is met regelmaat aan de gemeenteraad voorgelegd. eind 2019 is een aanvang gemaakt met een nieuw te maken visiedocument voor de komende 4 jaar.
De taken
Taken
De Regio Rivierenland behartigt de (gezamenlijke) belangen van de gemeenten en voert gemeenschappelijke taken uit, onder andere van provinciaal en rijksbeleid. De regio ondersteunt de gemeenten in bestuurlijk, beleidsmatig en strategisch opzicht.
De Regio voerde in 2019 voor de gemeente ook een aantal specifieke (contract gestuurde) taken uit:
Doelen
Indicatoren
1.Speerpunt Recreatie en toerisme: we bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5 %.
2.Speerpunt Logistieke hotspots: we komen in de top 3 logistieke hotspots van Nederland.
3. Speerpunt Agribusiness: onze tuinbouw wordt nóg meer toonaangevend in Europa.
4.Inkoop: op een effectieve, doelmatige manier verzorgen, begeleiden en uitvoeren van (gezamenlijke) gemeentelijke aanbestedingen.
5.Leerplicht: het voorkomen van verzuim van leerplichtige jongeren.
6.Sociale recherche: het voorkomen en bestrijden van misbruik van voorzieningen binnen de Participatiewet.- Recreatie en toerisme
- Speerpunt Logistieke hotspots
- Speerpunt Agribusiness
- De minderuitgaven door inkoop
- Aantallen vroegtijdige schoolverlaters
- Het bedrag dat bespaard wordt aan uitkeringsgelden
Taakvelden
Activiteiten van de Regio Rivierenland vinden plaats binnen de taakvelden Onderwijsbeleid en leerlingenzaken, Bestuur, Verkeer en vervoer, Economische ontwikkeling, Economische promotie, Wonen en bouwen en Inkomensregelingen.
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
De speerpunten hebben doelen voor langere termijn. In 2019 zijn wederom stappen gezet om de gestelde doelen te halen. Bij recreatie en toerisme is meer focus aangebracht over de prestaties van de Regionaal Bureau Toerisme. Bij logistieke hotspot zagen we goede voortgang in de samenwerking met de partners. Ook is werk gemaakt van de regiodeal, waarbij het Rijk mede investeert in die regionale doelstellingen die bijdragen het Rijksbeleid uit te voeren.
De evaluatie van het visiedocument in 2020 zal een helder beeld geven van de totale resultaten over de planperiode.
Thema's als duurzaamheid en mobiliteit kregen in 2019 veel aandacht. De regionale ruimtelijke structuurvisie werd op 19 juni 2019 vastgesteld. Een forse bouwsteen voor de omgevingsvisie van de gemeente.Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
In 2020 wordt een nieuwe visie ontwikkeld, voortbordurend op de ervaringen en doelen die voorheen werden gesteld. De gemeenteraden spelen een belangrijke rol in het proces.
In 2020 wordt uitwerking gegeven aan de uitkomst van de regiodeal. In 2019 is besloten aan te sluiten bij Versis.In 2020 gaat de uitvoering van start.
In 2020 wordt gewerkt aan verdere verbetering van de relatie tussen de GR en de deelnemers, waarbij de rol van de gemeenteraad specifiek aandacht heeft.Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Om het inzicht te versterken in de bestaande en toekomstige financiële risico's en de mate waarin deze zijn afgedekt door reserves heeft het Regiokantoor een onderzoeksrapport 'Risico's bij Regio Rivierenland' op laten stellen. Mede op basis van de uitkomsten van de risico-inventarisatie en de in het onderzoekrapport opgenomen adviezen is een algemene reserve gevormd van € 474.000 voor het afdekken van deze (financiële) risico's.
Financiële kengetallen
Op 15 mei 2015 is een besluit tot wijziging van het BBV vastgesteld. Deze wijziging heeft betrekking op het opnemen van een uniforme set financiële kengetallen in de begroting, waaronder de volgende, die relevant en toepasselijk zijn voor Regio Rivierenland:
- netto schuldquote en netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
- solvabiliteitsratio
- structurele exploitatieruimteKengetallen zijn getallen die de verhouding uitdrukken tussen bepaalde onderdelen van de begroting of de balans en kunnen helpen bij de beoordeling van de (ontwikkeling van de) financiële positie. De uniforme kengetallen bieden de mogelijkheid om onderling cijfers te vergelijken.
Daarmee dragen deze kengetallen bij aan de controlerende en kaderstellende rol van het bestuur.
Hierna nemen wij de kengetallen op, die verplicht in de programma-verantwoording moeten worden opgenomen.Toelichting bij de tabel met kengetallen:
- De netto schuldquote komt uit op een veel lager percentage dan geraamd. Deze positieve ontwikkeling is voornamelijk het gevolg van de verkoop van het pand JS de Jongplein in december 2018.
- De solvabiliteitsratio is t.o.v. de jaarrekening 2018 iets gedaald tot 28%. Dit is in lijn met de verwachte ontwikkeling in de (meerjaren)begroting. Desondanks behouden we het perspectief van een gezonde financiële situatie.
- De structurele exploitatieruimte komt in de begroting uit op 0%, omdat we uitgaan van structureel evenwicht in de begroting. De realisatie in de jaarrekening 2019 komt uit op + 0,7% en is als volgt opgebouwd: een structureel resultaat van + € 84.000 ten opzichte van een € 12.872.000 aan gerealiseerde baten.Financiën x € 1.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie?
31-12-2017
Rekening31-12-2018
Rekening31-12-2019
RekeningReserves
1.893
2.583
3.025
Voorzieningen
174
123
77
Resultaat
Zie de tabel hieronder.
De bovenstaande cijfers zijn op basis van de concept-jaarrekening 2019.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Bijdrage aan de GR
207
214
214
223
223
223
Rekeningresultaat van de GR
-21
-14
-13
-10
-10
-10
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Portefeuillehouder
J.A. de Boer
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Samenstelling
De VRGZ vormt het samenwerkingsverband van:
- De 16 gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen en regio Rivierenland.
- De Regionale Ambulancevoorziening (RAV).
- De Gemeenschappelijke Meldkamer Gelderland-Zuid.
- De brandweer.
- De politie Gelderland-Zuid.
Jaar van deelname
1 januari 2013
Verplichte deelname
Ja, op basis van de wet op de veiligheidsregio's.
Bestuur en andere overlegorganen
Algemeen bestuur waarin de burgemeester vertegenwoordigd is met een stem. De dagelijkse aansturing gebeurt door het directieteam, bestaande uit een algemeen directeur, de brandweercommandant, de directeur regionale ambulancevoorziening en de directeur publieke gezondheid.
Ontwikkelingen
Het verbeteren van de dekking rondom brandweerzorg en de organisatieontwikkeling.
De taken
Taken
Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, crisisbeheersing.
Doelen
- Versterken proactief handelen.
- Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
- Verbeteren risicocommunicatie.
Indicatoren
Er zijn nieuwe stappen gezet om een kwaliteitskader te implementeren en verder te ontwikkelen om prestaties te meten.
Taakvelden
Openbare orde en veiligheid, Crisisbeheersing en brandweer.
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
- Versterken proactief handelen: samen met zorgpartners is in 2019 een pilot ingediend voor het oprichten van een zorgcoördinatiecentrum. Dit moet leiden tot efficiëntie- en kwaliteitsverbetering in de zorg.
- Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie: we zoomden speciaal in op personen die verminderd zelfredzaam zijn, zoals ouderen of mensen met een beperking. De doelen zijn behaald door voorlichting te geven aan de doelgroep en de woonomgeving te bezoeken.
- Verbeteren risicocommunicatie: het Veiligheidsbureau, de GHOR en het team communicatie zijn samengevoegd. Hierdoor ontstaat de spin in het web voor crisisbeheersing. Communicatie zorgt voor betrouwbare risicocommunicatie en draagt bij een stevige positionering van de VRGZ in het veiligheidsdomein.
Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
- Beleidsplan: in 2019 is het beleidsplan vastgesteld. Tegelijk is ook het Regionaal Risicoprofiel en Regionaal Crisisplan geactualiseerd. Met de vaststelling van deze drie centrale plannen is de focus voor de periode t/m 2023 bepaald;
- Verhuizing meldkameractiviteiten: om de kwetsbaarheid van de dienstverlening te verminderen en de kwaliteit en continuïteit te borgen zijn de meldkamer activiteiten verplaatst naar Arnhem. Het doel is om 5 meldkamers in 2022 samen te voegen tot één meldkamer voor Oost-Nederland;
- Wet normering rechtspositie ambtenaren: het stelsel van vrijwilligheid voldoet niet aan de Europese vereisten. Landelijk wordt onderzocht op welke wijze hier invulling aan kan worden geven.
Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?In de begroting 2019 was als risico opgenomen de leeftijdsopbouw en mobiliteit/flexibiliteit van het personeelsbestand. Het betreft de verdere stijging van de pensioenleeftijd. Dit risico blijft actueel intensieve maatregelen worden onderzocht.
(Nieuwe) risico's
- Het beschikbaar bedrag om risico's om te vangen is onvoldoende (45%);
- Crisisorganisatie: in toenemende mate wordt een beroep gedaan op de structuur van de crisisorganisatie zoals het voorbereiden bijeen roepen van het Regionaal Operationeel Team en voorbereiden en adviseren bij evenementen;
- Cao-ontwikkelingen: stijging salariskosten omdat in 2019 is besloten inschaling medewerkers Ambulancezorg aan te laten sluiten op de cao voor ziekenhuizen;
- Pandemie: hogere lasten in 2020 en overige werkzaamheden later worden afgerond in verband met Coronavuris COVID-19;
- Landelijke meldkamer Samenwerking: de vorderingen met betrekking tot de schaalvergroting zorgen sinds een aantal jaar voor omvangrijk financieel risico.Afhankelijk van de uitkomsten van een pilot wordt bekeken hoe de meldkamer vormgegeven gaat worden.
Financiën x € 1.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie?
31-12-2017
Rekening31-12-2018
Rekening31-12-2019
RekeningReserves
4.030
3.945
3.285
Voorzieningen
2.209
2.313
3.068
Resultaat
Zie de tabel hieronder.
De bovenstaande cijfers zijn op basis van de concept-jaarrekening 2019.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Bijdrage aan de GR
1.958
1.986
1.984
2.089
2.117
2.117
Rekeningresultaat van de GR
0
0
0
-20
-20
-20
- Gemeenschappelijke regeling Regionaal Archief Rivierenland
Regionaal Archief Rivierenland
Portefeuillehouder
J.A. de Boer
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Tiel
Samenstelling
Deelnemers: gemeenten Tiel, West Betuwe, Neder-Betuwe, Buren, Maasdriel en Zaltbommel. Het Waterschap Rivierenland heeft een dienstverleningsovereenkomst gesloten met het RAR.
Jaar van deelname
1991
Verplichte deelname
Ja, overeenkomstig de gemeenschappelijke regeling.
Bestuur en andere overlegorganen
Algemeen bestuur: afgevaardigde gemeente Buren burgemeester J.A. de Boer Msc (voorzitter)
Dagelijks bestuur: burgemeester J.A. de Boer Msc (voorzitter),
gekozen vanuit het algemeen bestuurOntwikkelingen
- Door vorming gemeente West Betuwe uit de voormalige gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal per 1-1-2019 is het werkgebied van het RAR uitgebreid.
- E-depot: het RAR heeft een e-depot in gebruik genomen en dit is inmiddels als eerste e-depot in Nederland gecertificeerd.
- Strategische Informatie Overleg (SIO) is opgestart.
De taken
Taken
- Het gemeenschappelijk beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers in de archiefbewaarplaatsen in het werkgebied. Uitgangspunt daarbij is de gemeenschappelijke bestuurlijke verantwoordelijkheid voor alle naar die archiefbewaarplaats overgebrachte archiefstukken.
- Het verlenen van diensten aan het publiek en de deelnemers.
- Het toezicht op het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.
Doelen
- De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995).
- Het RAR-beleidsplan 2019-2021 staat in het teken van e-depot, erfgoed, externe dienstverlening, expertise en efficiëntie.
Indicatoren
N.v.t.
Taakvelden
Ondersteuning organisatie.
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
Ja. Het e-depot is in gebruik genomen en gecertificeerd.
Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
Digitalisering staat centraal. Dit geldt voor het e-depot, ontsluiten van erfgoed, vergroten digitale toegankelijkheid, ontwikkelen van kennis en dit delen met de deelnemende gemeente.
Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Doelen van het RAR met betrekking tot het weerstandsvermogen en risicobeheersing
- We zorgen voor een solide financieel beleid met een transparant inzicht in de kosten en geldstromen;
- We zorgen voor een structureel en reëel evenwicht in de begroting en de meerjarenraming;
- Onze planning- en controlcyclus is zo ingericht dat het DB en het AB de sturings- en verantwoordingsinformatie krijgen die ze nodig hebben.
Beleid RAR
Het RAR hanteert de volgende uitgangspunten voor het risicomanagement:- Het RAR wil de continuïteit van de organisatiedoelen waarborgen en de
- vermogenspositie beschermen;
- Het RAR wil actief haar risico’s beheersen en kunnen opvangen en wil voorkomen dat incidentele tegenvallende financiële resultaten verhaald moeten worden op de gemeenten;
- Tegelijkertijd streeft het RAR naar het zo laag mogelijk houden van de algemene reserve.
De hoogte van de ratio van het weerstandsvermogen is door het Algemeen Bestuur in 2014 vastgesteld op minimaal 1,0. Medio 2017 heeft het Algemeen Bestuur de Update 2017 Risicomanagement & Weerstandsvermogen vastgesteld, dat in 2019 een vervolg heeft gekregen en waarbij de minimale norm van 1,0 is gehandhaafd.
Op basis van de actuele cijfers bedraagt het normbedrag van de weerstandscapaciteit € 202.000.
Het ratio 2019 is als volgt berekend: weerstandscapaciteit € 397.437 / € 202.000 = 1,97Ziekteverzuim
In de afgelopen jaren zijn inspanningen verricht om het ziekteverzuim terug te dringen. Het verzuimcijfer voor 2019 exclusief het langdurige ziekteverzuim was 1,71 (2018: 2,98). Het langdurig en extra langdurig ziekteverzuimpercentage 2019 was 6,07 (2018:13,05). Het ziekteverzuim-percentage overall over 2019 is daardoor ten opzichte van 2018 gedaald naar 7,78 (2018: 16,03).
Een en ander is het gevolg van het feit dat in de loop van 2019 langdurig zieken volledig zijn hersteld.N.B.: bovenstaande informatie komt uit de jaarrekening 2019 van de RAR.
Financiën x € 1.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie?
31-12-2017
Rekening31-12-2018
Rekening31-12-2019
RekeningReserves
457
428
397
Voorzieningen
86
81
116
Resultaat
Zie de tabel hieronder.
De bovenstaande cijfers zijn op basis van de concept-jaarrekening 2019.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Bijdrage aan de GR
268
269
274
294
301
309
Rekeningresultaat van de GR
0
0
0
-20
-20
-20
- Gemeenschappelijke regeling Werkzaak
Werkzaak
Portefeuillehouder
H.N.G. Wiendels
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling (GR)
Vestigingsplaats
Tiel - Geldermalsen
Samenstelling
De gemeenten: Buren, Culemborg, Geldermalsen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel West Maas en Waal en Zaltbommel.
Jaar van deelname
2016
Verplichte deelname
Deelname is niet verplicht, maar de gemeenteraad van Buren besloot hiertoe op 28 oktober 2014. Het eerstvolgende moment waarop Buren zou kunnen uittreden, is 1 januari 2021.
Bestuur en andere overlegorganen
Werkzaak wordt bestuurd door een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat uit negen leden, een per deelnemende gemeente. Gemeente Buren wordt vertegenwoordigd in het AB door wethouder N. Wiendels. Elk lid heeft een stem. Het DB bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter. Gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het DB.
Ontwikkelingen
De Werkzaak is op 1 januari 2016 van start gegaan met de uitvoering van o.a. de WSW. De Werkzaak is hierin de opvolger van de GR Lander. Ook is met deze overgang naar de Werkzaak in 2016 en 2017 de financieringssystematiek is aangepast en nog steeds in ontwikkeling.
De taken
Taken
GR Werkzaak doet de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW) voor Burense werkzoekenden die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de GR Lander conform de WSW. Vanaf 2015 is de WSW afgesloten voor nieuwe instroom van werkzoekenden. Nu moeten alle werkzoekenden (ook de arbeidsgehandicapte medewerkers) zich via de Participatiewet melden bij de gemeente voor de nodige ondersteuning.
Doelen
Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WSW.
Indicatoren
Per 1 januari 2019 is er sprake van ca. in totaal 95 SW-dienstverbanden en 4 loonkostensubsidies (99 unieke werkzoekenden) voor mensen uit de gemeente Buren. Dit aantal SW'ers neemt de komende jaren steeds wat verder af.
Taakvelden
Taakveld Begeleide participatie
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
De bedrijfsdoelen van GR Werkzaak zijn de doelen geformuleerd in de begroting 2019 voor de programma's Werk, Inkomen en Bedrijfsvoering tezamen. De Werkzaak heeft de meeste bedrijfsmatige gestelde doelen behaald in 2019 en deze worden beschreven in de jaarrekening en de bijbehorende aanbiedingsbrief.
Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
De GR Werkzaak zet in 2020 in op creëren van nieuwe en het behouden van bestaande relaties met werkgevers om blijvend kansen te bieden aan werkzoekenden. Hierbij is goede samenwerking met de deelnemende gemeenten van belang. De WSW'ers worden ontwikkeld om te kunnen werken op (groeps)werkplekken bij reguliere werkgevers met begeleiding vanuit de Werkzaak.
Vanaf 1 januari 2017 is er een wettelijke plicht om werkzoekenden met een indicatie voor Beschut Werk aan het werk te krijgen en te houden. De Werkzaak geeft hieraan haar uitvoering voor alleen die gemeenten die de uitvoering van de Participatiewet bij Werkzaak hebben ondergebracht. Buren doet dit zelf (voor ook Neder-Betuwe). Per 1 januari 2019 hadden we alle inwoners uit Buren (en Neder-Betuwe) met een indicatie 'Beschut Werk' geplaatst.
Daarnaast ontwikkelt en zorgt de Werkzaak voor een mogelijke afstemming/synergie met de arbeidsmatige dagbesteding WMO.
GR Werkzaak heeft nu als belangrijke taak om verdienmodellen te ontwikkelen waarmee enerzijds meer werkzoekenden doorstromen naar werk en anderzijds onbenut arbeidspotentieel van mensen met verminderde loonwaarde te gelde weet te maken.
Verder wordt ingezet op de verbetering van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt door middel van onderwijsprojecten en samenwerking met UWV.Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Nieuwe en gewijzigde risico's
Er zijn financiële risico's die beïnvloedbaar zijn door GR Werkzaak (zoals het verlies van grote werkgevers, groei van niet plaatsbare mensen, te weinig geschikt aanbod voor de vraag, of verandering van beleid gemeenten). Daarnaast zijn er niet te beïnvloeden financiële risico's (zoals hoogte bezuinigingen en de hoogte van de SW-lonen). GR Werkzaak zet in op de risico-onderdelen die beheersbaar zijn.
GR Werkzaak loopt risico's op omzet en bedrijfsvoering. De overige risico's worden direct vertaald naar de deelnemende gemeenten. GR Werkzaak heeft per 31-12-2019 61% van de haar risico's afgedekt binnen het weerstandsvermogen van € 1,167 mln.
Belangrijkste risico-ontwikkeling in 2020 zijn de gevolgen van de maatregelen op grond van COVID-19. Het ontbreekt GR Werkzaak op het moment van de jaarrekening nog aan voldoende informatie om de risico's en consequenties voldoende inzichtelijk te maken.Financiën x € 1.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie?
31-12-2017
Rekening31-12-2018
Rekening31-12-2019
RekeningReserves
5.241
5.872
1.798
Voorzieningen
434
269
50
Resultaat
Zie de tabel hieronder.
De bovenstaande cijfers zijn op basis van de concept-jaarrekening 2019.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Bijdrage aan de GR
486
432
444
375
549
641
- Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Rivierenland
Omgevingsdienst Rivierenland
Portefeuillehouder
P.A.J.M. van den Hurk
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
J.S. de Jongplein 2, 4001 WG, Tiel
Samenstelling
Provincie Gelderland, gemeenten: Buren, Neder-Betuwe, West Betuwe, Zaltbommel, Tiel, Maasdriel, West Maas en Waal en Culemborg.
Jaar van deelname
2013
Verplichte deelname
Voor vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu is deelname verplicht. Daarnaast voert de omgevingsdienst voor ons ook vergunningverlening en handhaving uit voor bouwtaken.
Bestuur en andere overlegorganen
De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de directeur van de ODR en vier wethouders. Daarnaast heeft een wethouder/gedeputeerde van elke deelnemer zitting in het algemeen bestuur. De gemeente Tiel, die alleen milieutaken heeft ingebracht, heeft één stem, de overige deelnemers hebben twee stemmen.
Ontwikkelingen
Belangrijke ontwikkelingen in 2019 waren:
- Per 1 januari 2018 gingen we over op outputfinanciering. Dit wil zeggen dat we betalen voor daadwerkelijk geleverde diensten in plaats van een vast bedrag. We betaalden de ODR op basis van geleverde uren. 2018 hebben we gebruikt om de outputfinanciering te monitoren. Vervolgens is voor 2019 en 2020 besloten de financiering op basis van daadwerkelijk gemaakte uren ongewijzigd voort te zetten.
- Inspelen op veranderende wetgeving. Met name de komst van de Omgevingswet.
- Regionale samenwerking speelt bij de aansturing van de ODR een grote rol. Samenwerking zowel tussen ambtelijke opdrachtgevers als bestuurders van de gemeenten is in 2019 verstevigd.
- Op verzoek van het Algemeen Bestuur is in 2019 een project klantgerichtheid opgestart en geimplementeerd. De implementatie loopt door in 2020.
- De werkzaamheden van de ODR groeien, en het pand waar ze gehuisvest zijn werd te klein. Medio 2019 is de ODR verhuisd naar een andere locatie in Tiel. De verhuizing is budget neutraal uitgevoerd.
- De ODR is in 2019 verder gegaan met het uitvoeren van energiecontroles uitgevoerd bij bedrijven om energie besparende maatregelen te controleren. Hiervoor is ook subsidie van de provincie verkregen.
- In 2019 is gekeken naar de Koers van de ODR. Na ruim zes jaar was het tijd om de missie en visie van de ODR onder de loep te nemen. Dit traject wordt begin 2020 voortgezet.
De taken
Taken
De gemeente heeft de ODR opdracht gegeven de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren voor de gemeente Buren.
Concreet betekent dit dat de ODR de volgende taken uitvoert:
- Het verlenen van omgevingsvergunningen. Dat is de vergunning voor bouwen, milieu en ruimte.
- Het toezicht houden op de uitvoering van deze vergunningen om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld niet meer of anders wordt gebouwd dan de vergunning toestaat.
- Zo nodig handhaven. Dat betekent: afdwingen dat de wet gevolgd wordt.
- Het verlenen van specialistisch advies voor vergunningen en voor bestemmingsplannen.
Doelen
- Doel 1. Wabo-taken van de gemeente Buren uitvoeren.
- Doel 2. Met de ODR en mede-opdrachtgevers een gezamenlijk inspelen op de aanstaande wijzigingen in wet- en regelgeving, bijvoorbeeld energiecontroles of de omgevingswet.
- Doel 3. Toewerken naar het gezamenlijk regionaal aansturen van de ODR (wat de ODR doet, moet in elke gemeente hetzelfde zijn, hoe en wanneer is maatwerk).
- Doel 4. Kwaliteit en kwantiteit van de taken bewaken.
- Doel 5. Toewerken naar harmonisatie leges
Indicatoren
Wij zijn tevreden als de ODR aan het einde van 2020 de opgelegde taken heeft uitgevoerd binnen het bestaande budget. In 2019 kregen wij maandelijks een terugkoppeling van de prestaties van de ODR. In 2019 is sluiten de werkprogramma's voor het eerst aan op deze terugkoppeling waardoor beter overzicht ontstaat.
Taakvelden
De werkzaamheden van de ODR vallen onder het taakveld Bouwen en wonen.
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
Doel 1. Vanwege de aantrekkende economie is het werk substantieel toegenomen. Dit resulteerde in een overschrijding van de begroting in 2019. Aan de inkomsten kant kwamen er in 2019 minder leges binnen. De voornaamste reden hiervoor was dat er meer kleine vergunningen zijn verleend. Deze brengen naar verhouding minder leges op.
1. Steeds strengere kwaliteitseisen vanuit het Rijk. De kwaliteitscriteria waar Omgevingsdiensten aan moeten voldoen zijn veel hoger dan zes jaar geleden toen wij deze taken nog zelf deden (in termen van opleidingen en robuustheid).2. Incidentele projecten vanuit het Rijk of provincie opgelegd: breedplaatvloeren, brandveiligheid gevels, PAS, PFAS
3. Ophouden/veranderen van subsidies. Doordat er minder subsidies zijn moeten gemeenten “bijbetalen”: externe veiligheid, energiebesparende maatregelen
4. Nieuwe taken. Taken die vroeger nergens waren belegd en die nu wel moeten worden uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is indirecte lozingen. Daarnaast zijn er nieuwe bodemtaken aan de gemeenten overgedragen vanuit de provincie.
5. Inspelen op nieuwe wetgeving: omgevingswet, wet natuurbeheer, private kwaliteitsborging
6. Loonkosten stijging (zie ook bestuursrapportage ODR 2019).Doel 2. Wij hebben ons voorbereid op nieuwe wet- en regelgeving. Zie ook de ontwikkelingen op het gebied van energiecontroles en de voorbereidingen op de omgevingswet en de wet private kwaliteitsborging.
Doel 3. Op verschillende vlakken hebben wij als opdrachtgevers meegewerkt om samen met de ODR de kwaliteit van werkzaamheden te vergroten. Bijvoorbeeld als het gaat om klantgericht werken.
Doel 4. Het systeem van managementrapportages en verantwoordelijk is een blijvend aandachtspunt bij de ambtelijke opdrachtgevers.
Doel 5. De indeling van leges-categorieën is bij een meerderheid van de gemeenten in Rivierenland gelijkgetrokken. Voor 2021 bereiden we een nieuwe legesverordening voor die inspeelt op de omgevingswet.
Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
Belangrijke ontwikkelingen voor de komende jaren betreffen de bepaling van de koers van de ODR, het inspelen op de komende omgevingswet, de evaluatie van het VTH beleid en de blijvende aandacht voor communicatie en klantgerichtheid.
Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Nieuwe en gewijzigde risico's
Een risico zijn de stijgende kosten van de ODR. In 2020 is het van belang kritisch te kijken naar mogelijkheden om de kosten te beperken terwijl nog steeds aan alle wet- en regelgeving wordt voldaan.
Formeel hebben de voormalige West Betuwe gemeenten aangegeven per 1-1-2020 te stoppen met de bouwtaken. Op dit moment is het nog altijd onduidelijk wat er precies gaat gebeuren. Indien West-Betuwe zich terugtrekt kan dit financiële consequenties hebben.
Andere te vermelden risico's zijn: het voldoende beschikbaar zijn van gekwalificeerd personeel, stopzetten of herverdelen van subsidies externe veiligheid en archeologie en de ontwikkelingen rondom privatisering Bouwtoezicht waardoor het werkaanbod minder kan worden.Financiën x € 1.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie?
31-12-2017
Rekening31-12-2018
Rekening31-12-2019
RekeningReserves
1.476
1.527
1.398
Voorzieningen
0
0
30
Rekeningresultaat
Zie de tabel hieronder.
De bovenstaande cijfers zijn op basis van de concept-jaarrekening 2019.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Bijdrage aan de GR
2.286
2.366
2.471
2.314
2.314
2.314
Rekeningresultaat van de GR
-72
-53
-53
-20
-20
-20
- Gemeenschappelijke regeling GGD Gelderland-Zuid
GGD Gelderland-Zuid
Portefeuillehouder
N.H.G. Wiendels
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Samenstelling
Gemeenten uit de regio's Rivierenland en Rijk van Nijmegen
Jaar van deelname
2013 (na fusie van twee GGD'en; Rivierenland en regio Nijmegen)
Verplichte deelname
Deelname is verplicht op basis van de Wet publieke gezondheid.
Bestuur en andere overlegorganen
Dagelijks bestuur en algemeen bestuur (AB). Onze wethouder Volksgezondheid zit in het AB. De stemverhouding is een stem per 20.000 inwoners. Buren heeft twee stemmen van de 35.
Ontwikkelingen
Het aantal meldingen bij Veilig Thuis neemt o.a. vanwege de aangescherpte meldcode flink toe. Verder bereidde de GGD de uitvoering van de Wet verplichte GGZ (Wvggz) voor.
De taken
Taken
De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van iedereen, met speciale aandacht voor risicogroepen. Dit doet ze door risico's voor de gezondheid te voorkomen en de gezondheid van alle inwoners te bevorderen.
Doelen
- Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl;
- We zorgen ervoor dat zoveel mogelijk kinderen worden ingeënt;
- Wij krijgen informatie hoe het met de gezondheid van onze inwoners is gesteld;
- Kinderen kunnen zich op een gezonde manier ontwikkelen;
- Ouderen blijven zo lang mogelijk gezond;
- We voorkomen infectieziekten zo veel mogelijk;
- We inspecteren de kinderdagverblijven volgens de wettelijke normen;
Indicatoren
- De GGD informeert inwoners actief over een gezonde leefstijl;
- De GGD voert de inentingen uit;
- We verzamelen en analyseren gegevens over de gezondheid van onze inwoners. In 2019 voerde de GGD het onderzoek onder de bevolkingsgroep Jongeren 13-19 jaar uit. De resultaten zijn na de zomer 2020 bekend;
- Voor dit doel wilden wij:
- dat de GGD voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze kinderen volgt en knelpunten signaleert;
- dat de GGD voorlichting, advies, instructie en begeleiding geeft aan kinderen en hun ouders;
- daarnaast werkte de GGD actief mee aan de totstandkoming van de Burense visie op het kind.
- Voor dit doel wilden wij:
- dat de GGD voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze ouderen volgt en knelpunten signaleert
- dat de GGD voorlichting, advies en begeleiding geeft aan ouderen;
- de GGD actief bijdraagt aan het organiseren van het Geriatrisch Netwerk
- Voor dit doel wilden wij:
- We hebben afspraken met de GGD, huisartsen en RIVM gemaakt over rollen en taken als er uitbraak van een infectieziekte dreigt;
- De gemeente heeft vooral een rol in de communicatie naar haar inwoners;
- We geven de GGD opdracht om de inspecties uit te voeren. Alle kinderdagverblijven, gastouders en peuterspeelzalen krijgen regelmatig een inspectie;
Taakvelden
Volksgezondheid
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
Ja
Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?-
Uitvoering nieuwe taak Wvggz;
Verbeteren vaccinatiegraad;
Gezonde leefomgeving: komst Omgevingswet;
Doordecentralisatie van beschermd wonen en maatschappelijke opvang;
Samen met gemeenten en andere partners meer investeren in preventie.Uitvoering "Geweld hoort nergens thuis". Dit meerjarenprogramma heeft als doel om huiselijk geweld en kindermishandeling terug te dringen door een veilig netwerk te vormen rondom de slachtoffers, (potentiële) daders en hun sociale omgeving.
Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Nieuwe en gewijzigde risico's
GGD is een van de partijen binnen de GHOR en daarmee een calamiteitenorganisatie, met bijbehorende risico's.
GGD heeft 34% van de geïnventariseerde risico's afgedekt binnen het weerstandsvermogen. Het beschikbare weerstandsvermogen is € 786.000 per 31-12-2019. Dit is 80% van de afgesproken streefwaarde voor het weerstandsvermogen. Nieuwe risico's zijn de nieuwbouw in 2022, correctief onderhoud, overvraging jeugdgezondheidszorg en door krapte op de arbeidsmarkt kan moeilijk geschikt personeel worden gevonden.
Daarnaast zijn de gevolgen van de COVID-19 maatregelen op het moment van de jaarrekening nog onvoldoende duidelijk. Wel is al duidelijk dat de GGD vanwege haar rol in deze crisis, veel hogere lasten zal hebben dan verwacht en dat overige werkzaamheden op een later moment worden afgerond dan gepland. De exacte effecten zijn nog niet in te schatten.Financiën x € 1.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie?
31-12-2017
Rekening31-12-2018
Rekening31-12-2019
RekeningReserves
785
514
1.290
Voorzieningen
627
890
811
Resultaat
Zie de tabel hieronder.
De bovenstaande cijfers zijn op basis van de concept-jaarrekening 2019.
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Bijdrage aan de GR
828
916
874
908
908
908
- Gemeenschappelijke regeling Avri
Avri
Portefeuillehouder
J.P. Neven
De organisatie
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Geldermalsen
Samenstelling
Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, West Betuwe, Maasdriel, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.
Jaar van deelname
2015
Verplichte deelname
Nee
Bestuur en andere overlegorganen
Het bestuur van Avri bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Het algemeen bestuur bestaat uit acht leden. De gemeenteraden wijzen één lid aan per gemeente. Dat kan een raadslid, de voorzitter van de raad of een wethouder zijn. De gemeente Buren wordt op dit moment vertegenwoordigd door wethouder Neven. Ieder lid heeft één stem. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie leden. De gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Ontwikkelingen
- Met de fusie van Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal is West Betuwe per 1 januari 2019 IBOR taken bij Avri gaan afnemen.
- Per 1 juli 2019 is in Rivierenland een nieuw afvalinzamelsysteem van start gegaan, het omgekeerd inzamelen. Dat houdt in dat inwoners hun restvuil zelf in ondergrondse containers moeten gooien. Het afvalbeleid van Avri is er op gericht om zoveel mogelijk grondstoffen uit het afval te halen. Hiertoe zijn door de hele regio meer dan 700 ondergrondse containers geplaatst in 2019. Dit project heeft in de maatschappij veel stof doen opwaaien. Avri is veel in het lokale nieuws aanwezig geweest.
De taken
Taken
De reguliere taak van Avri is het verwijderen van huishoudelijk afval. Dit doen ze voor al de acht gemeenten. Een 'plustaak' is het onderhouden van de openbare ruimte. Dit voert Avri uit voor vier van de acht gemeenten. Avri onderhoudt sinds 1 maart 2012 de openbare ruimte van de gemeente Buren, het Integraal Beheer Openbare Ruimte (IBOR). Dit is vastgelegd in een Dienstverleningsovereenkomst (DVO). De DVO wordt jaarlijks, op ambtelijk niveau, geëvalueerd en aangescherpt.
Doelen
Afval
Het doel is om in 2020 per inwoner niet meer dan 75 kg huishoudelijk restafval op te halen. Dit doel lijkt al in 2019 bereikt. In de tweede helft van 2019 is er per inwoner gemiddeld 66 kg opgehaald.IBOR
- Transparant en flexibel ingerichte kostentoerekening met een juiste financiële vertaling van de feitelijk geleverde dienstverlening.
- Juiste stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management.
- Optimale sturing op directe en indirecte kosten.
- Openbare ruimte onderhouden op het afgesproken kwaliteitsniveau, vastgelegd in de DVO.
- Verminderen doorbelasting overheadkosten naar IBOR.
Indicatoren
Afval
De uitkomst van het project omgekeerd inzamelen is uit te drukken in kg huishoudelijk restafval per inwoner per jaar.IBOR
- Inzicht in de kostentoerekening en uitgevoerde werkzaamheden.
- Het tijdig en correct opleveren van stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management in de vorm van (bestuurs)rapportages.
- Inzicht in de uitvoeringskosten en splitsing van directe- en indirecte kosten.
- In de uurtarieven zijn de overheadkosten gedaald.
Taakvelden
Afval, Wegen, Openbaar groen, Openbare verlichting, Riolering, Milieu.
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
Afval
Het omgekeerd inzamelen is ingevoerd in 2019. Dit was een ingewikkeld project met veel maatschappelijk impact. Het doel was om het aantal kg huishoudelijk restafval per inwoner omlaag te brengen. Dit doel is bereikt. Omdat het project nogal wat haken en ogen kende wordt er in 2020 in opdracht van het Algemeen Bestuur een evaluatie van het project uitgevoerd.IBOR
In 2019 heeft Avri de DVO uitgevoerd voor een bedrag van € 2.645.455. Dit betekent een overschrijding van het DVO-budget van € 20.444. De grootste toename in kosten is zichtbaar bij reiniging. Met de invoering van het nieuwe afvalbeleid is een duidelijke toename van illegale dumpingen en vollere afvalbakken zichtbaar. Dit heeft de nodige extra inzet gevraagd. De schouwen tonen aan dat Avri aan de kwaliteitseisen voldoet. In het incidentele geval dat niet aan een kwaliteitseis wordt voldaan, heeft Avri zo snel mogelijk actie ondernomen. De extreme weersomstandigheden (sneeuw in de winter en extreme droogte in de zomer) heeft gezorgd dat er flexibel gereageerd moest worden. Het totaal aantal ontvangen meldingen in 2019 is hoger dan in het jaar 2018 (1975 versus 1770). Van de meldingen is 28% via de Avri-app binnen gekomen.
Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
In 2019 is Avri overgestapt op omgekeerd inzamelen van afval. In 2020 wordt dit project afgerond.
In verband met de herindeling van de gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal heeft de ontvlechting van de Neerijnen en Avri plaatsgevonden. Deze ontvlechting en de toevoeging van taken voor de gemeente West Betuwe hebben voor de overige IBOR gemeenten noch financiële noch kwalitatieve gevolgenHet aantal meldingen dat via de gemeente Buren bij Avri binnenkomt is relatief hoog. Dit is geformuleerd als speerpunt in 2020.
Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Nieuwe en gewijzigde risico's
- Een toename in dumping van chemisch afval of asbest in de openbare ruimte vormt een financieel risico.
- De weerstandscapaciteit van Avri is momenteel onvoldoende. Dit heeft te maken met de grilligheid van de prijzen in de afvalstoffenmarkt. Hiermee lopen wij als gemeente risico omdat Avri bij een tekort aanspraak dient te maken op het weerstandsvermogen van de deelnemende gemeenten.
Financiën x € 1.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie?
31-12-2017
Rekening31-12-2018
Rekening31-12-2019
RekeningReserves
1.482
2.403
1.072
Voorzieningen
2.034
2.046
1.438
Resultaat
Zie de tabel hieronder.
De bovenstaande cijfers zijn op basis van de concept-jaarrekening 2019.
(x € 1.000,-)
Integraal Beheer Openbare Ruimte
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Bijdrage aan de GR
2.477
2.747
2.727
2.695
2.763
2.763
(x € 1.000,-)
Afval
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022BTW voordeel op de afvalstoffenheffing
-229
-262
-256
-278
-278
-278
Naamloze vennootschap
- Naamloze vennootschap NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Portefeuillehouder
A. van den Hurk
De organisatie
Juridische vorm
Naamloze Vennootschap (NV)
Vestigingsplaats
Den Haag
Samenstelling
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is een bank die volledig in overheidsbezit is. De helft van de aandelen is van de Staat. De andere 50% is van de gemeenten, hoogheemraadschappen en provincies.
Jaar van deelname
De BNG is opgericht in 1914.
Verplichte deelname
De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het Rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG te openen. Hierop worden de algemene uitkering en andere rijksvoorschotten uitbetaald.
Bestuur en andere overlegorganen
De aandeelhouders oefenen invloed uit door de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersvergadering. Het aantal aandelen van de BNG bedraagt 55.690.720. We bezitten 23.953 aandelen. Dit is 0,04% van het totaal aan aandelen.
Ontwikkelingen
Ook de BNG heeft last van de extreem lage marktrente. Het resultaat van de BNG staat daardoor onder druk en daarmee ook het dividend dat wij van de BNG ontvangen.
De taken
Taken
BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.
Doelen
De BNG draagt bij aan de algemene dekkingsmiddelen van onze gemeentelijke organisatie. De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen.
Indicatoren
Geen
Taakvelden
Treasury
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
In 2019 heeft de BNG met een dividenduitkering van € 68.266 over 2018 volgens de verwachting een bijdrage geleverd aan de algemene dekkingsmiddelen van de gemeente Buren. In 2020 is de dividenduitkering vooralsnog nihil vanwege de Corona-crisis. Na 1 oktober 2020 wordt alsnog bepaald of dividend over 2019 wordt uitgekeerd.
Strategische doelstellingen: substantiële marktaandelen in de Nederlandse publieke sectoren, het semipublieke domein en tegelijkertijd een redelijk rendement voor de aandeelhouders. Hierbij zijn voorwaarden voor het realiseren van deze strategische doelen een excellente kredietwaardigheid en adequate risicobeheersing en een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering. De hoogste creditratings van Moody’s en S&P in 2019 duiden op een sterke vermogenspositie, een solide risicobeheersing en op betrouwbaarheid en integriteit in de bedrijfsvoering. De strategische doelen zijn in 2019 gehaald. Echter de zeer lage rentestanden hebben zeker een effect op de resultaten in 2019 van de BNG.
Aan de aandeelhouders is begin 2020 voorgesteld om gezien de corona-crisis voorlopig 0% (2018: 50%) van de beschikbare winst (€ 163 mln.) uit te keren. Na 1 oktober 2020 wordt alsnog bekeken of dividend wordt uitgekeerd. Het eerdere dividendvoorstel bedraagt dan 50% winstuitkering, dit is EUR 1,27 per aandeel van nominaal EUR 2,50 (2018: EUR 2,85 dividend per aandeel). Dan is de dividenduitkering alsnog conform de winstdoelstelling.Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
BNG Bank heeft de omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen in 2018 laten stijgen met € 2,1 miljard naar ruim € 11,6 miljard. Dit is in lijn met de omvang van nieuw verstrekte langlopende leningen in 2018.
Het renteresultaat over 2019 komt uit op € 163 miljoen (€ 337 miljoen in 2018).De belangrijkste oorzaak van de lagere winst ten opzichte van 2019 is de daling van het resultaat op financiële transacties naar EUR 37 miljoen positief (2018: EUR 112 miljoen positief) door de lagere rentestanden en hogere afschrijvingen. De afschrijvingen op kredietverliezen bedroeg 153 miljoen EUR negatief. Dat hoge bedrag aan afschrijvingen is onder meer het resultaat van de verminderde kredietwaardigheid van een tegenpartij die diensten verleent aan gemeenten.
Het renteresultaat bleef met 435 miljoen euro nagenoeg gelijk aan 2018.De BNG vindt het onverstandig om uitspraken te doen over de verwachtingen voor 2020. Dit ook gezien de verstrekkende gevolgen van het corona-virus en de lage rentestanden. Hierdoor zullen de resultaten van de BNG onder druk staan.
Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Het risicobeheer van BNG Bank is gericht op handhaving van het veilige risicoprofiel van de bank zoals dat tot uitdrukking komt in de uitstekende externe ratings. In 2019 is wederom de hoogst haalbare risicorating behaald.
De BNG bleef in 2019 binnen haar zogenoemde Risk Appetite, die is vastgelegd in het Risk Appetite Statement 2017. Deze risicorapportage wordt ieder kwartaal opgesteld door Risk Management en is in 2019 verder doorontwikkeld.
De bank hanteert een streng beveiligingsbeleid, interne richtlijnen en procedures om de veiligheid van de bedrijfsvoering te waarborgen en te voldoen aan relevante wet- en regelgeving. Naast de aanwezige procedurele en technische beveiligingsmaatregelen worden medewerkers
getraind om het risicobewustzijn scherp te houden. Een belangrijk punt van aandacht blijft de beperking en beheersing van de beveiligingsrisico’s die een gevolg zijn van internetgerelateerde dreigingen.Financiën x € 1.000.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?
31-12-2018
Rekening-
resultaat31-12-2019
Rekening-
resultaat31-12-2020
BegrotingReserves
4.991
4.887
n.t.b.
Voorzieningen
0
0
n.t.b.
Rekeningresultaat
337
163
n.t.b.
- Naamloze vennootschap NV Vitens
NV Vitens
Portefeuillehouder
A. van den Hurk
De organisatie
Juridische vorm
Naamloze Vennootschap (NV)
Vestigingsplaats
Utrecht
Samenstelling
De aandelen van Vitens zijn voor 100% in handen van provincies en gemeenten. Het dagelijkse bestuur van het drinkwaterbedrijf is in handen van de verschillende raden en commissies.
Jaar van deelname
Historisch gegroeid vanuit WMG (Waterleiding Maatschappij Gelderland)
Verplichte deelname
Nee, maar aandelen zijn moeilijk verhandelbaar.
Bestuur en andere overlegorganen
Het aantal aandelen van Vitens bedraagt 5.777.247. De gemeente Buren bezit 24.035 aandelen. Dit is 0,416%.
Ontwikkelingen
Vitens investeert ook in 2019 in duurzaamheid en het in goede staat houden van de infrastructuur.
De taken
Taken
Vitens is onze drinkwaterleverancier en het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Ze voorzien de provincies Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht en een aantal gemeenten in Noord-Holland en Drenthe van betrouwbaar drinkwater.
Doelen
Vitens draagt bij aan onze algemene dekkingsmiddelen.
Het continu leveren van topkwaliteit drinkwater tegen een lage prijs is een publieke taak en blijft altijd de kerntaak van Vitens. Door innovatie en efficiënte bedrijfsvoering wil Vitens in 2019 de operationele kosten laag houden zonder af te doen aan kwaliteit of leveringscontinuïteit.Indicatoren
Geen indicatoren.
Taakvelden
Treasury
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
Over het jaar 2019 wordt door Vitens geen dividenduitkering aan aandeelhouders uitgekeerd in 2020. In 2019 is over 2018 een dividend van iets meer dan € 18.000 uitgekeerd.
Belangrijkste doelstelling en hoogste prioriteit is een uitstekende waterkwaliteit voor Vitens. De kwaliteit van water wordt gemeten met de Waterkwaliteitsindex (WKI). Hoe lager en dichter bij 0, hoe beter de kwaliteit. In 2019 was de WKI 0,0196 en daarmee is de WKI-doelstelling 0,020 behaald.
Vitens staat voor een stevige opgave. Dat komt deels door groei van de waterafzet, impact van klimaatverandering en de noodzaak tot het versterken van waterreserves. De solvabiliteit en bankratio’s staan onder druk. Dat komt enerzijds door verhoogde investeringen en anderzijds door de lagere WACC (deze wordt onder meer bepaald door de lagere rente). De WACC voor 2019 is gelijk aan 2018. De WACC zal in 2020 en 2021 nog lager zijn. Daarnaast moest Vitens overwinsten uit 2017 compenseren aan de klanten via de drinkwatertarieven in 2019. Onze gemaakte beslissingen en toekomstplannen voorzien dan ook in de noodzaak om deze opgave (financieel) zo goed als mogelijk aan te kunnen.
Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
Het continu leveren van topkwaliteit drinkwater tegen een lage prijs blijft altijd de kerntaak van Vitens. Er zijn ingrijpende systeemkeuzes nodig om te zorgen dat er genoeg water is voor alle functies die afhankelijk zijn van water. De vraag naar drinkwater wordt steeds groter. We zijn allemaal afhankelijk van hetzelfde watersysteem, en moeten er samen voor zorgen dat dit klimaatbestendig wordt. Daarnaast bleek in september 2019 uit onderzoek van KWR Water Research Institute dat de waterkwaliteit van de bron in Nederland steeds verder onder druk komt te staan.
De aandeelhouders worden in 2020 betrokken in de discussie over de strategische doelen voor de komende jaren.
In 2019 is begonnen met het opstellen van een langetermijnvisie, waarmee in 2020 verder wordt gegaan. De Wageningen Universiteit en een bureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn ingeschakeld om te onderzoeken welke ontwikkelingen en trends grote impact hebben op Vitens. Bijvoorbeeld jarenlange droogte, demografische ontwikkelingen (krimp én groei) en burgers die in toenemende mate zelfstandig drinkwater winnen. Als we weten wát ons vak op de langere termijn kan beïnvloeden, kunnen we voor grote investeringen weloverwogen beslissingen nemen.
2019 was het tweede jaar voor de Innovatie- en Onderzoeksagenda (I&O-agenda). De agenda richt zich op het oplossen van uitdagingen, en implementaties in de organisatie die binnen vijf jaar bijdragen aan de strategie, wendbaarheid en veerkracht van Vitens. Naast de I&O-agenda gaa Vitens zich in 2020 ook binnen KWR – een kennisinstituut voor drinkwaterbedrijven – bezighouden met onderzoeksvragen.Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Dit jaar is ingezet op het vaststellen van de informatiebehoefte, het inrichten van processen om de benodigde data te genereren en een goede implementatie van deze processen met oog voor het menselijke aspect. In een ICT roadmap staat de basis voor een goede informatievoorziening binnen Vitens beschreven, waarbij de onderdelen databetrouwbaarheid en datamanagement het informatiehuis van Vitens vormen.
Begin 2019 zijn op basis van uitkomsten van de risicoanalyse uit 2018 veertien concrete verbeterinitiatieven benoemd met betrekking tot datastromen en databetrouwbaarheid. Deze initiatieven zijn in de tweede helft van 2019 toegewezen aan het verantwoordelijk lijnmanagement. Elk kwartaal is de voortgang gerapporteerd richting de datamanagement-organisatie.
Voor 2020 zijn de volgende risico’s vastgesteld:
1. Betrouwbaarheid data en data-ontsluiting.
2. Beschikbaarheid productiecapaciteit/bronnen
3. Cybersecurity en fysieke beveiliging assets
4. Verandervermogen organisatie
5. Efficiënte en slagvaardige bedrijfsvoering
6. Uitbesteed werk
7. Integer werken
8. Drukte in de ondergrondFinanciën x € 1.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?
31-12-2018
Rekening31-12-2019
Verwacht
resultaat31-12-2020
BegrotingReserves
€ 533,1 mln.
€ 533,3 mln..
N.t.b.
Voorzieningen
€ 7,3 mln.
€ 4,6 mln.
N.t.b.
Rekeningresultaat
€ 13,0 mln.
€ 11,1 mln.
N.t.b.
Besloten vennootschap
- Besloten vennootschap BV Logistic Valley Rivierenland
Logistics Valley Rivierenland
Portefeuillehouder
K. Maier
De organisatie
Juridische vorm
Stichting
Vestigingsplaats
Tiel
Samenstelling
De drie O-s:
Onderwijs
Ondernemers
Overheid: het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, West-Betuwe, Maasdriel, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.Jaar van deelname
2019
Verplichte deelname
Nee
Bestuur en andere overlegorganen
Stichtingsbestuur
Ontwikkelingen
Niet van toepassing
De taken
Taken
Logistics Valley Rivierenland is een samenwerkingsverband tussen logistieke ondernemingen, lokale en regionale overheden en onderwijs (de zogenaamde triple-helix), met als missie ‘samen sterk voor logistiek in Rivierenland’. Daartoe zet zij in op drie kerntaken:
1. Logistics Valley Rivierenland bouwt een bestuurlijk fundament met strategische stakeholders uit de triple helix.
2. Logistics Valley Rivierenland zet in op ondernemersgedreven initiatieven en projecten van bestaande logistieke ondernemers in de Regio Rivierenland. Via deze initiatieven plukken ondernemers de concrete vruchten van samenwerking. Onderwerpen liggen het terrein van arbeidsmarkt, innovatie en duurzaamheid.
3. Logistics Valley Rivierenland probeert met alle stakeholders de trots op logistiek in de regio te laten groeien. Via bijeenkomsten in ons clubgebouw (Huis van de Logistiek op Medel), nieuwsbrieven, persuitingen, presentaties en andere communicatie-activiteiten.De basisfinanciering van Logistics Valley Rivierenland komt voor rekening van de Provincie Gelderland en de Regio Rivierenland. Logistics Valley Rivierenland vertrouwt op de investeringsbereidheid van individuele logistieke ondernemers in ondernemersgedreven projecten waar zij het belang van inzien. Voor deze projecten proberen we ook extra middelen/ subsidies los te krijgen.
Logistics Valley Rivierenland is een doorstart vanuit de LHR inclusief de integratie van het Platform Transport en Logistiek Rivierenland, en is gehuisvest bij Bedrijvenpark Medel te Tiel. Logistics Valley Rivierenland werkt nauw samen met collega-hotspot organisaties in Nijmegen en Liemers-Achterhoek, tezamen vormen wij Logistics Valley.Doelen
Te blijven in de top 5 van logistieke hotspots in Nederland.
Indicatoren
Niet van toepassing.
Taakvelden
Economische ontwikkeling
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
In 2019 is het doel gehaald de Logistieke Hotspot Rivierenland te liquideren en de Stichting Logistics Valley Rivierenland op te richten.
Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
Het positioneren van de nieuwe stichting, zowel in het samenwerkingsverband binnen Rivierenland als binnen het overkoepelende Logistic Valley.
Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Geen. Als certificaathouder van de Logistieke Hotspot Rivierenland wordt vier jaar gratis deelname / partnerschap aangeboden voor de nieuwe Stichting Logistics Valley Rivierenland.
Normaal kost het partnerschap € 99,- per jaar.Financiën x € 1.000,-
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?
31-12-2017
Rekening31-12-2018
Verwacht
resultaat31-12-2019
BegrotingReserves
701
701
637
Voorzieningen
0
0
0
Rekeningresultaat
775
n.t.b.
N.t.b.
- Besloten vennootschap BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde
Portefeuillehouder
K. Maier
De organisatie
Juridische vorm
Besloten Vennootschap
Vestigingsplaats
Kerk-Avezaath
Samenstelling
Gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe, Tiel, West Maas en Waal, West Betuwe, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam, Arnhem, Lingewaard en Overbetuwe
Jaar van deelname
1999
Verplichte deelname
Komt voort uit het voormalige Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Bestuur en andere overlegorganen
1. Raad van Commissarissen. Gemeenten zijn hierin vertegenwoordigd.
2. Algemeen bestuur Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal. Vertegenwoordigd door portefeuillehouder recreatie en toerisme. Stemverhouding: elk lid een stem. Minimale invloed op het beleid van de besloten vennootschap via de vergadering van aandeelhouders.Ontwikkelingen
Staat vermeld in de Strategische Verkenning, vastgesteld door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
De taken
Taken
Vanaf 1999 kwamen de deelnemende gemeenten, in hun nieuwe rol van aandeelhouder, meer op afstand te staan. Het onroerend goed werd overgedragen en een afkoopsom werd betaald ten behoeve van toekomstig beheer. De recreatieschappen kozen voor een model van maatschappelijk ondernemen.
Kernactiviteit: het duurzaam in standhouden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief-toeristische infrastructuur in het werkgebied van de (Natuur- en) Recreatieschappen Lingegebied, Nederrijn, Lek en Waal en Over-Betuwe ten behoeve van een breed publiek in het Rivierengebied.
Doelen
BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde is een onderneming, die is gericht op het behartigen van maatschappelijke taken, zoals omschreven in de kernactiviteit.
Indicatoren
De operationele structuur is een productgeoriënteerde organisatie.
Hierbij is er onderscheid tussen twee bedrijfsonderdelen:- Dagrecreatie en terreinbeheer
Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor het beheer van de recreatiegebieden. Verdeeld over negen recreatiegebieden is in totaal circa 860 hectare land en water in eigendom. Naast technisch beheer en onderhoud is ook exploitatiebeheer een belangrijk onderdeel van de te vervullen taak.
Planontwikkelingsinitiatieven vinden plaats vanuit dit onderdeel.- Routebureau
Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor advies, projectmanagement, ontwikkeling, realisatie, beheer en onderhoud van recreatieve infrastructuur en veerverbindingen. In opdracht van overheden, organisaties en bedrijven worden nieuwe routes en veerverbindingen tot stand gebracht. In totaal heeft het Routebureau circa 2.500 kilometer bewegwijzerde eigen routes (fietsroutenetwerk, wandel-, struin-, skeeler- en kanoroutes), een compleet netwerk aan toeristische objectbewegwijzering en tien toeristische veerverbindingen gerealiseerd en in exploitatie.
Taakvelden
Alle bestaande en nieuw te ontwikkelen activiteiten zijn ondersteunend aan de kernactiviteit en dienen zich te bewegen binnen de vrijetijdssector.
Doelen, ontwikkelingen en verantwoording
Zijn de doelen in 2019 behaald?
Ja, de doorontwikkeling van het tien jaar oude Fietsroutenetwerk Rivierenland en het verlengen van het beheer- en onderhoudcontract.
Welke ontwikkelingen staan er gepland de komende jaren?
Vernieuwing van het wandelroutenetwerk Rivierenland.
Vergroenen van de verenvloot, door middel van elektrische veerponten.
Het opwaarderen van de diverse recreatieterreinen.Welke (Financiële) risico’s liepen we /
wat zijn de toekomstige risico's?Geen financiële risico's: is een besloten vennootschap.
Er hoeft jaarlijks geen bijdrage betaald te worden.
In 1999 is voor verzelfstandiging gekozen. De onroerende (recreatieve) zaken van de gemeenten zijn overgenomen en daarvoor is een afkoopsom betaald aan die gemeenten.Financiën
Wat was de ontwikkeling van de vermogenspositie / wat is de toekomstige ontwikkeling?
Uit het jaarverslag 2018 blijkt dat de netto vermogenswaarde van de
deelneming B.V. Recreatiemaatschappij Uit®waarde te Kerk-Avezaath€ 27.014.000,- bedraagt. Het jaarverslag 2019 is pas in mei beschikbaar.