- Taakvelden
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
1. We starten in 2019 pilots in drie verschillende kernen om participatie en kerngericht werken in de praktijk te brengen en te onderzoeken.Toelichting:
We gaan daarbij werken met kernteams op locatie. Deze bestaan uit tenminste één (contact)ambtenaar per kern. De ervaring die we opdoen verwerken we in werkwijzen om kerngericht werken mogelijk te maken in alle kernen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 zijn we gestart met het project Kerngericht werken. We begonnen met pilots in Ingen, Ravenswaaij en Zoelen. Daarbij experimenteerden we ook met kernambtenaren. Kernambtenaren vormen de verbinding tussen inwoners en onze gemeente. Zodat de communicatie tussen inwoners en gemeente beter wordt. De ervaringen die we in het project opdoen verwerken we in 2020 in een visie op kerngericht werken. Hierover kunt u in 2020 een besluit nemen.
Prestatie
2. We benaderen het voorzieningenbeleid voor maatschappelijke functies en -accommodaties kerngericht.Toelichting:
We bepalen in hoeverre de functiecirkel past bij de kerngerichte werkwijze. Hierbij sluiten we aan bij de pilots kerngericht werken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In juni 2019 is er een informatiebijeenkomst met u georganiseerd. De stand van zaken rondom accommodaties/beleid is toen besproken. Eind 2019 zou nog een BOT-sessie volgen, die is uitgesteld naar 2020. De functiecirkel en de methodiek is nog actueel. We onderzoeken of we dit per gebied of per kern willen gaan in zetten.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Samenkracht en burgerparticipatie
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.259
1.519
1.698
-179
1.608
1.418
1.416
Baten
0
0
-32
32
0
0
0
Saldo taakveld
1.259
1.519
1.666
-147
1.608
1.418
1.416
Saldo taakveld Samenkracht en burgerparticipatie (x € 1.000,-)
Taakveld
Samenkracht en burgerparticipatie
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Nieuwkomers
De huisvestingskosten van nieuwkomers stegen vanwege hogere aantallen. De kosten van Versis vervoer, ICT en preventie kindermishandeling nemen toe.-147
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-147
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Wijkteams
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
1. We verbeteren de laagdrempelige toegang voor zorg- en dienstverlening.Toelichting:
Inwoners van onze gemeente weten van het bestaan van Stib. Ook weten ze welke vragen ze daar kunnen stellen. Ze weten Stib te vinden wanneer dat nodig is. Medewerkers van Stib zijn ook buiten het gemeentehuis (meer) zichtbaar. We zoeken naar nieuwe manieren om daar invulling aan te geven. Waar mogelijk sluiten we aan bij de pilots kerngericht werken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Samenwerking jeugd en onderwijs: In 2019 is er met betrekking tot onze samenwerking met de basisscholen gestart met de jeugdmedewerkers die wekelijks op een school zitten voor laagdrempelige toegang voor schoolmedewerkers of ouders. Hierdoor is de samenwerking met scholen verbeterd en kunnen ouders eenvoudig (laagdrempelig) met vragen terecht bij een van onze medewerkers. Ouders kunnen sneller met vragen terecht bij een medewerker van onze gemeente en schoolmedewerkers kunnen sneller signalen doorgeven aan de jeugdmedewerkers.
We hebben het jongerenwerk uitgebreid met individuele jongerencoaching. Wij kunnen jongeren eenvoudig doorverwijzen naar een jongerenwerker die op een laagdrempelige wijze met de jongere in gesprek gaat en werkt aan een vertrouwensrelatie. Hieruit bekijkt de jongerenwerker de motivatie van de jongere en ondersteunt hem bij vragen en het realiseren van doelen. De eerste ervaringen zijn positief.
Prestatie
2. We verbeteren de samenwerking binnen de keten van zorg- en dienstverlening (kerngerichte ketenzorg).Toelichting:
Stib werkt nauw samen met andere professionals en organisaties binnen het sociaal domein. Er zijn korte lijnen met huisartsen en praktijkondersteuners, maar ook met leerkrachten, vrijwilligersorganisaties, jeugdverpleegkundigen, dorpsverenigingen etc. Hulpverleners verwijzen niet naar elkaar door, maar stemmen samen af. Stib vervult de rol van casusregisseur.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Samenwerking jeugd en onderwijs: Sinds 2019 zit er periodiek een jeugdmedewerker op een basisschool. Hierdoor is onze samenwerking met de scholen verbeterd: er zijn kortere lijnen ontstaan voor schoolmedewerkers.
We hebben twee bijeenkomsten met netwerkpartners georganiseerd om op te halen welke behoefte er binnen de keten is. Daarnaast zijn er gesprekken geweest binnen verschillende dorpskernen met verenigingen, kerken, vrijwilligers etc. Hieruit is onder andere gebleken dat er behoefte is aan een overlegvorm waar de verschillende disciplines, zoals huisartsen, professionals gemeente, zorgaanbieders elkaar kunnen treffen. Dit werken wij in de loop van 2020 verder uit. Hiervoor worden in het eerste kwartaal van 2020 werkgroepen gevormd waarin partners uit de keten deelnemen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De maatschappij wordt steeds ingewikkelder en er wordt steeds meer van mensen verwacht. Daardoor hebben sommige inwoners moeite om zich staande te houden en/of behoefte aan (tijdelijke) ondersteuning. Daarvoor kunnen zij terecht bij ons gebiedsteam Stib. We zien dat steeds meer mensen Stib weten te vinden, en hun vragen aan Stib zijn steeds complexer. Er is behoefte aan vernieuwing van het zorg- en ondersteuningsaanbod. Dat vraagt om verdere ontwikkeling van Stib. Dit wordt verder vorm en inhoud gegeven in transformatie van het sociaal domein.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Wijkteams
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.003
1.119
932
187
1.137
1.123
1.121
Baten
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
1.003
1.119
932
187
1.137
1.123
1.121
Saldo taakveld Wijkteams (x € 1.000,-)
Taakveld
Wijkteams
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Bovenlokale kosten
Het bovenlokale deel van de kosten zijn minder ingezet in afwachting van de transformatie en de inzet van de hulpverleners en medewerkers MEE. De afspraak is dat drie medewerkers van MEE per 1 januari 2021 in dienst komen om zo de kosten terug te dringen. De kosten van Sante zijn nu al lager uitgevallen.187
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
187
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Sportbeleid en activering
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
Sportverenigingen maken in 2019 een plan om inwoners en scholen actief te betrekken bij bewegingsactiviteiten.Toelichting:
Vergroten van de betrokkenheid bij bewegingsactiviteiten tussen sportverenigingen en inwoners/ scholen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 zijn wij gestart met het opstellen van een lokaal sport- en beweegakkoord. Er is met middelen van het Rijk een sportformateur aangesteld. Medio 2019 was er een bijeenkomst met sportverenigingen. Tijdens die bijeenkomst tekenden de voetbalverenigingen een intentieverklaring Vitaliteit. Hiermee maken zij een start om te komen tot open clubs. Zij willen meer betrokken worden bij bewegingsactiviteiten voor inwoners en stellen hun accommodaties beschikbaar voor anderen. Eind januari 2020 was er een breed sport- en beweegcafé. In mei of juni 2020 sluiten we het sport- en beweegakkoord met (sport)verenigingen en maatschappelijke organisaties.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Sommige accommodaties zijn gedateerd en/of niet goed onderhouden. Dat beperkt het gebruik en ook de samenwerking (tussen sportverenigingen onderling en tussen verenigingen en onderwijs).
In 2019 startten wij samen met (sport)verenigingen en maatschappelijke organisaties met het opstellen van een lokaal sport- en beweegakkoord. Er is met middelen van het Rijk een sportformateur aangesteld. In april 2019 is het sport- en beweegakkoord getekend en zijn uitvoeringsmiddelen aangevraagd bij het Rijk.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht gemeenten beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Voor dit taakveld zijn dat: percentage en aantallen Niet-Sporters:
- Landelijk: 48,7% in 2016
- Buren: 57,1% in 2016
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Sportbeleid en activering
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
0
23
24
-1
17
0
0
Baten
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
0
23
24
-1
17
0
0
Saldo taakveld Sportbeleid en activering (x € 1.000,-)
Taakveld
Sportbeleid en activering
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Kleine overige verschillen
-1
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-1
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
Inwoners met beperkingen kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, zijn zo lang mogelijk mobiel en in staat om sociale contacten te onderhouden.Toelichting:
- We bieden kwalitatief goede voorzieningen en diensten aan voor inwoners die dit nodig hebben. We leveren zoveel mogelijk maatwerk.
- We investeren in voorlichting en preventie en in het aanbod van algemeen toegankelijke (collectieve) voorzieningen. We werken daarin samen met onze maatschappelijke partners.
- We meten de resultaten van onze prestaties met ervaringsonderzoeken onder cliënten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Inwoners kunnen bij onze gemeente terecht met vragen over (ondersteuning in) zorg en welzijn. Wij zorgen voor adequate ondersteuning en een samenhangende aanpak van de problemen. We leveren zoveel mogelijk maatwerk. Door woningaanpassingen en inzet op een intensievere samenwerking met het voorliggend veld, hebben we inwoners in staat gesteld om langer zelfstandig thuis te wonen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er is een verbinding met het taakveld 'Samenkracht en burgerparticipatie' als het gaat om de inrichting en ontwikkeling van een collectief aanbod van voorzieningen binnen de kernen. Dit mede vanuit een wens om meer preventief te werk te gaan.
Rondom basismobiliteit zien we bij de gebruikmaking een forse toename. Dit heeft gevolgen voor de kosten. Regionaal wordt samen met de andere betrokken gemeenten onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de toename van kosten te beperken.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (per 10.000 inwoner)
- Landelijk: 610 in 2019
- Buren: 300 in 2019
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
739
625
679
-54
792
789
789
Baten
-24
0
-10
10
0
0
0
Saldo taakveld
715
625
669
-44
792
789
789
Saldo taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) (x € 1.000,-)
Taakveld
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
In lijn met het landelijk beeld is de vraag naar elektrische aangedreven rolstoelen behoorlijk gestegen. Mede ingegeven door de vergrijzing.
-44
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-44
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18-
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
1. We bieden kinderen ondersteuning op maat en wij organiseren de hulp zo dichtbij als mogelijk.Toelichting:
Wij organiseren de hulp zo dichtbij als mogelijk, door onder andere de inzet van Praktijkondersteuner Huisarts Jeugd op de huisartspraktijken en jongerencoaching.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
POH-jeugd: In 2019 zijn wij gestart met een praktijkondersteuner jeugd bij de huisartspraktijken. Er volgt een evaluatie in 2020. De eerste resultaten na zes maanden waren positief. POH jeugd sprak 55 gezinnen/jeugdigen, slechts acht ervan werden doorverwezen naar jeugdhulpaanbieders. De overige gezinnen/jeugdigen konden via gesprekken met de POH worden geholpen.
Jongerencoaching: Het jongerenwerk is uitgebreid met individuele coachingstrajecten. Hierdoor kunnen jongeren eenvoudig gebruikmaken van de laagdrempelige inzet vanuit het jongerenwerk. De jongerenwerker is onafhankelijk en werkt vanuit een vertrouwensband met de jongere aan de te behalen doelen.
Samenwerking jeugd en onderwijs: In 2019 zijn wij met betrekking tot de samenwerking met de scholen gestart met de jeugdmedewerkers die per cluster (gelijk aan de clusters van de GGD) en/of kern wekelijks op een school zitten voor de laagdrempelige toegang voor schoolmedewerkers of ouders.
Prestatie
2. We stemmen beter af met verschillende organisaties zoals onderwijs, leerplicht, arbeidstoeleiding, vrijwilligerswerk, Veilig Thuis, gezondheidszorg en schuldhulpverlening.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wij stemmen op de thema's van bovengenoemde prestatie af op regionaal niveau (Regio Rivierenland) en indien van toepassing met maatschappelijke partners. Veel van deze overleggen zijn inhoudelijk van aard, maar daarnaast gericht op het versterken van de onderlinge relaties en het verbeteren van de samenwerking. Zo kwam in 2019 het Netwerk Geriatrie verschillende keren bijeen. In dit netwerk participeren organisaties die zich bezighouden met (de zorg voor) oudere mensen, zoals huisartsen en POH's, de GGD, fysiotherapeuten, welzijnsorganisaties en onze gemeente. Er functioneert bijvoorbeeld ook een Netwerk Leefbaarheid (voor vraagstukken over de leefbaarheid in onze kernen) in Buren en er is een overlegstructuur met de welzijnsorganisaties in onze gemeente.
Op casusniveau vinden regelmatig multidisciplinaire overleggen plaats, waartoe wij met regelmaat het initiatief nemen. Met name wanneer het jeugdproblematiek betreft hechten we veel waarde aan de inbreng van partners (leerplicht, Veilig Thuis etc.) om gezamenlijk de koers of aanpak te bepalen. Intern werken wij hierbij ook steeds nadrukkelijker samen. Hiermee hebben we bijgedragen aan een meer samenhangende zorg voor inwoners met problemen op meerdere leefgebieden binnen het sociaal domein.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er is een verbinding met het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie als het gaat om de inrichting en ontwikkeling van een collectief aanbod van voorzieningen binnen de kernen. Dit mede vanuit een wens om meer preventief te werk te gaan. Hiermee gaan we dit jaar aan de slag. Hierbij stemmen we af en maken we gebruik van input van onder andere maatschappelijke partners.
Huisartsen behouden het recht om bepaalde vormen van jeugdhulp te indiceren. Het is daarom belangrijk dat we goede samenwerkingsafspraken met hen maken. De aankomende periode wordt tijd geïnvesteerd in het opbouwen van een (vertrouwens)relatie met huisartsen. Dit moet ervoor zorgen dat huisartsen inwoners met hulpvragen vaker doorgeleiden naar medewerkers van ons uitvoerend team. Op die manier krijgen we meer grip op het aantal doorverwijzingen naar jeugdhulp.
Het is van belang om het contact met de gecertificeerde instellingen te intensiveren. Gecertificeerde instellingen zijn ook bevoegd om zelfstandig jeugdhulp in te zetten. Er bestaat wel een wettelijke verplichting om vooraf af te stemmen met de gemeente. Van de afstemmingsbevoegdheid maken we als gemeente nog onvoldoende gebruik. Deze taak wordt door het uitvoerend team opgepakt.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht gemeenten beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
Het aantal jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) :
- Landelijk: 10,0% in het eerste halfjaar van 2019
- Buren: 9,2% in het eerste halfjaar van 2019
He t aantal kinderen in een uitkeringsgezin :
- Landelijk: 7,0% in 2018
- Buren: 3,0% in 2018
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Maatwerkdienstverlening 18-
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
5.749
4.885
5.477
-592
5.879
4.938
4.942
Baten
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
5.749
4.885
5.477
-592
5.879
4.938
4.942
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (x € 1.000,-)
Taakveld
Maatwerkdienstverlening 18-
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
De kosten van jeugdzorg zijn overschreden met € 592.000. In vergelijking met 2018 zijn er minder kosten gemaakt in 2019. In lijn met het rapport van Montfoort worden diverse maatregelen getroffen met als doel dat er goede zorg wordt geleverd met in achtneming van de beschikbare middelen. Er is meer vraag naar zorg van jongeren. Ook zijn er complexere jeugdzorg aanvragen.
-592
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-592
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Portefeuillehouder: K.A. Maier / J.P. Neven (IHP)
Prestaties
Prestatie
Gemeente, scholen en kinderopvangorganisaties (kernpartners) starten met een aanbod voor kinderen op het gebied van talentontwikkeling.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In samenwerking tussen gemeente, scholen en kinderopvangorganisaties wordt gewerkt aan een goed VVE-aanbod. Wij werken aan een Vroeg en Voorschoolse Educatie (VVE)-aanbod dat voldoet aan alle kwaliteitseisen en richtlijnen van het Rijk. Bijvoorbeeld een gecertificeerd ontwikkelprogramma voor peuters en een goede overdracht tussen kinderopvang en de scholen (doorlopende leerlijn).
Ook zijn er in het kader van 'De Burense Visie op het Kind' initiatieven ontwikkeld voor leesstimulering en het vergroten van het aanbod voor kunst, cultuur en sport op de scholen.
Eind 2019 is er een procesbegeleider ingezet om in 2020 de koffer vol kansen en daarmee het aanbod voor kinderen op het gebied van talentontwikkeling nog verder uit te werken en in te zetten met de betreffende partners.In 2019 is het proces ingezet van de invoering van het leerlingenvervoer in Versis. Door het leerlingenvervoer bij Versis aan te laten sluiten, in samenwerking met de gemeenten Neder-Betuwe, West Betuwe, Tiel en Culemborg kan het leerlingen- en jeugdvervoer in de regio efficiënter worden ingeregeld. Ook wordt het beter mogelijk om het jeugdvervoer naar behandel- of zorglocaties te combineren met het leerlingenvervoer. Beide vervoerssoorten worden in één aanbestedingsprocedure meegenomen. In 2020 wordt dit proces afgerond. De combinatie tussen leerlingenvervoer en basismobiliteit wordt voorlopig nog uitgesteld, omdat men het proces van het aansluiten van het leerlingenvervoer in Versis eerst goed wil afronden. De kosten voor leerlingenvervoer zijn de laatste jaren toegenomen. Dit komt door meer complexere casussen en het lerarentekort. Hierdoor worden (ook) binnen onze regio de plekken binnen het speciaal onderwijs steeds beperkter. Dit is onderwerp van gesprek binnen de regionale overlegvormen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Koffer vol Kansen
Vanuit de visie 'elk kind een koffer vol kansen' dienen de partijen rond het kind zoals kinderopvang, onderwijs, welzijn en zorg in gezamenlijkheid te werken aan kansengelijkheid. Door de verschillende wetten, regelingen en grote diversiteit aan partijen is de samenwerking en samenhang binnen het onderwijs- en jeugdveld nog onvoldoende. Dit maakt dat de kansengelijkheid en mogelijkheden tot talentontwikkeling voor alle Burense kinderen nog niet optimaal benut worden. Op dit moment loopt er een opdracht om te komen tot een plan van aanpak om de samenwerking en afstemming tussen betrokken partijen te verbeteren.IHP
In 2016 liep het voorgaande IHP van de gemeente Buren af. Omdat de gemeente verantwoordelijk is voor het huisvesten van onderwijs is het noodzakelijk om vast te leggen hoe zij dit wenst vorm te geven voor de komende 15 tot 30 jaar. In het IHP worden niet alleen de scholen maar ook de gymzalen betrokken. De gymzalen zijn primair bedoeld voor het geven van bewegingsonderwijs aan de schoolgaande kinderen.Risico's hierbij zijn:
- Teruglopende leerlingenaantallen;
- De staat van onderhoud van de scholen;
- Het aantal m2 dat momenteel leegstaat;
- Een aantal scholen dat op of rond de opheffingsnorm zit;
- Geen reserveringen binnen de begroting voor onderwijshuisvesting.
Leerlingenvervoer
In 2019 is het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed en starten we met een nieuwe werkwijze binnen het leerlingen- en jeugdvervoer. Voorheen organiseerden vervoerders zelf de planning van het vervoer en het contact met ouders. Per ingang van 1 augustus 2020 zal een regiecentrale (Versis) deze planning en het contact met ouders op zich nemen. De gemeente blijft verantwoordelijk voor het uitgeven van beschikkingen en beleidsontwikkeling.
Door dit vervoer bij Versis aan te laten sluiten, in samenwerking met de gemeenten Neder-Betuwe en West Betuwe en mogelijk Culemborg, kan het leerlingen- en jeugdvervoer in de regio efficiënter worden ingeregeld. Ook wordt het beter mogelijk om het jeugdvervoer naar behandel- of zorglocaties te combineren met het leerlingenvervoer.
Risico met betrekking tot leerlingenvervoer is dat de post leerlingenvervoer een open einde regeling kent. Voor 2020 is € 527.500 begroot. Door ontwikkelingen binnen de vervoersbranche, het feit dat we nu op een zeer voordelige prijs zitten (vanuit de vorige aanbesteding) en er een toename is van het aantal ingewikkelde casussen binnen het leerlingenvervoer is de verwachting dat dit budget niet toereikend zal zijn.Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht gemeenten om beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Het percentage vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie:
- Landelijk: 1,9% in 2018
- Buren: 0,7% in 2018
Relatief verzuim (per 1.000 leerlingen):
- Landelijk: 23 in 2018
- Buren: 13 in 2018
Absoluut verzuim (per 1.000 leerlingen):
- Landelijk: 1,9 in 2018
- Buren: 1,8 in 2018
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
800
1.275
1.038
237
1.339
1.316
1.339
Baten
12
-470
-224
-245
-533
-521
-545
Saldo taakveld
812
805
813
-8
805
795
794
Saldo taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (x € 1.000,-)
Taakveld
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
De eigen bijdrage van de verzorgers van de kinderen die gebruik maken van leerlingenvervoer wordt sinds het nieuwe schooljaar verrekend met de vergoeding. Dit verklaart waarom er minder inkomsten en minder kosten worden geboekt. Per saldo zijn de kosten toegenomen. Dit valt te verklaren doordat er meer kinderen zijn die er gebruik van maken en de ritten langer zijn. Ook is de doelgroep complexer geworden, waardoor geen gezamenlijk vervoer kan worden ingezet.
-8
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-8
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Burgerzaken
Portefeuillehouder: K.A. Maier
Prestaties
Prestatie
1. We bieden digitale producten aan inwoners aan.Toelichting:
We zorgen ervoor dat inwoners zaken als aangifte geboorte, overlijden, huwelijk, verhuizing, verklaringen naamgebruik en geheimhouding, diverse uittreksels, vergunningen en ontheffingen digitaal kunnen regelen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Door meer digitale burgerzaken producten via de website open te zetten is het aantal aanvragen via deze weg toegenomen.
Prestatie
2. We bezorgen reisdocumenten thuis tegen een tarief dat de kosten dekt.Toelichting:
Het ondertekenen van akten bij geboorte doen we in 2019 aan huis. We bieden actief 'huisbezoeken' aan als inwoners slecht mobiel zijn.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het thuisbezorgen van reisdocumenten gebeurt sporadisch; in 2019 is twee keer een document aan huis bezorgd. Van de mogelijkheid om volledig digitaal geboorteaangifte te doen is slechts enkele keren gebruikgemaakt. In deze gevallen is een medewerker bij de ouders op kraambezoek geweest voor de zogenoemde 'natte' handtekening. Ook zijn wij een enkele keer bij een inwoner langs geweest die niet in staat was het gemeentehuis te bezoeken. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van een reisdocument.
Prestatie
3. We organiseren verkiezingen.Toelichting:
In maart 2019 zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten en het Waterschap. In mei zijn er verkiezingen voor het Europees parlement.
We zorgen voor een goede organisatie en het vaststellen van correcte uitslagen.Wat hebben we daarvoor gedaan?
De verkiezingen in 2019 zijn zonder klachten verlopen en de uitslagen zijn op tijd vastgesteld.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Digitalisering blijft een belangrijke ontwikkeling en biedt onze inwoners meer keuzevrijheid. Dit vraagt wel om blijvende investeringen in apparatuur, nieuwe werkwijzen en communicatie.
De komende vijf jaar heeft iedere gemeente ook te maken met de zogenoemde documentendip. Het aantal aanvragen voor reisdocumenten neemt in deze jaren aanzienlijk af waardoor de inkomsten zullen dalen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Burgerzaken
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
678
915
936
-20
526
567
543
Baten
-482
-335
-358
23
-290
-312
-242
Saldo taakveld
195
580
578
2
237
256
301
Saldo taakveld Burgerzaken (x € 1.000,-)
Taakveld
Burgerzaken
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen
2
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
2
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
1. We bieden zorg en ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben en we leveren zoveel mogelijk maatwerk.Toelichting:
Inwoners kunnen terecht bij Stib met vragen over (ondersteuning in) zorg en welzijn. Stib zorgt voor adequate ondersteuning en een samenhangende aanpak van de problemen. We leveren zoveel mogelijk maatwerk. Inwoners met schulden krijgen begeleiding bij het oplossen van de schuldenproblematiek. We proberen nieuwe betalingsachterstanden te voorkomen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We leveren zoveel mogelijk maatwerk. Het probleem van de inwoner staat centraal en niet de wetgeving. Dít betekent dat we van onze medewerkers vragen om over hun eigen werkveld heen te kijken. Wij werken hiervoor met verschillende professionals samen (Wmo consulent, jeugdmedewerker, individueel begeleider school, praktijkondersteuner huisarts etc.). Regionaal hebben we de benodigde ondersteuning ingekocht. (Beleids)Medewerkers werken in de regio nauw samen om het aanbod aan voorzieningen te optimaliseren.
Prestatie
2. We investeren in preventie.Toelichting:
Waar mogelijk signaleren we tijdig en kunnen we met de inzet van lichte zorg voorkomen dat problemen (onbedoeld) groter worden. Zo beperken we de zorgkosten. Als het nodig is zetten we vanzelfsprekend zware en dure zorg in. We verbeteren de zorgketen zodat op- en afschalen soepel(er) verloopt.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben in 2019 twee keer de training Mental Health First Aid (MHFA) opengesteld voor inwoners van onze gemeente. Daarmee hebben we ingezet op het vergroten van de algemene kennis over psychische problemen en het normaliseren daarvan. Het geeft de deelnemers handvatten om beter om te gaan met mensen die psychische problemen hebben en/of verward gedrag laten zien.
We werken aan de herinrichting van de laagdrempelige (GGZ) inloop. Die is nu nog centraal georganiseerd in Tiel en Culemborg (en Wamel). We beschouwen dit als de meest laagdrempelige vorm van participatie voor mensen met (GGZ) problemen en voorportaal voor eventuele geïndiceerde zorg. We zijn in gesprek om ook lokaal in onze eigen gemeente een inloopmogelijkheid te organiseren.We subsidiëren trainingen op het gebied van depressiepreventie.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
We willen de ondersteuning aan onze inwoners nog beter organiseren. De doorontwikkeling van Stib is daarbij belangrijk. Daarbij ligt de focus op samenwerking, preventie en het bieden van maatwerk. We gaan kerngericht werken. Dat wil zeggen dat we inspelen op de specifieke problematiek in (een cluster van) kernen. Het verbeteren van de samenwerking met onze maatschappelijke partners is daarbij van groot belang.
Er is een verbinding met het taakveld 'Samenkracht en burgerparticipatie' als het gaat om de inrichting en ontwikkeling van een collectief aanbod van voorzieningen binnen de kernen.
Rondom basismobiliteit zien we bij de gebruikmaking een forse toename. Dit heeft gevolgen voor de kosten. Regionaal wordt samen met de andere betrokken gemeenten onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de toename van kosten te beperken.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Maatwerkdienstverlening 18+
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
2.842
2.460
2.983
-523
2.670
2.654
2.653
Baten
-270
-273
-193
-80
-295
-295
-295
Saldo taakveld
2.573
2.187
2.790
-604
2.375
2.359
2.359
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ (x € 1.000,-)
Taakveld
Maatwerkdienstverlening 18+
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
De eigen bijdrage - die inwoners moeten betalen wanneer ze een
Wmo-indicatie hebben - veranderde van onder andere inkomensafhankelijk naar
een vast bedrag van € 17,50 per vier weken.
Gemeenten zijn hiervoor niet gecompenseerd door het Rijk.-90
Nadeel
De open eind regeling WMO 18+ de vraag naar huishoudelijke hulp neemt door de vergrijzing toe.
-514
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-604
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18-
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
1. We werken nauw samen met partners om te zorgen dat jeugdigen veilig opgroeien en als dat nodig is de juiste zorg en ondersteuning krijgen.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Samenwerken met partners gebeurt op verschillende terreinen. Zo werken we meer samen met de basisscholen binnen onze gemeente, zodat signalen daar beter en sneller worden opgepakt. Hiervoor sluiten jeugdmedewerkers fysiek aan bij basisscholen. Er wordt samengewerkt met jongerenwerkers die vanuit de jeugdmedewerkers worden ingezet en individuele coachingstrajecten uitvoeren. Dit zorgt voor ondersteuning van onze jeugdigen op een laagdrempelige wijze binnen de dorpskernen. Jongerenwerkers weten wat er binnen kernen speelt en leggen contact met jongeren. Op het moment dat zij signaleren dat een jeugdige wellicht meer ondersteuning nodig heeft proberen zij een brug te slaan richting wijkteam/gemeente. Verder werken wij samen met diverse welzijnsorganisaties die binnen onze kernen actief zijn.
Prestatie
2. We helpen kwetsbare jongeren beter op weg naar zelfstandigheid.Toelichting:
We nemen deel aan een regionaal project Samen werken aan een sluitend vangnet kwetsbare jongeren. Met dit project helpen wij kwetsbare jongeren beter op weg naar zelfstandigheid.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Regionaal zijn we actief binnen het project Transformatiefonds jeugd. Dit project richt zich op de doelgroep van 16 tot 23 jaar. Vanuit dit project wordt door een projectgroep gewerkt aan het verbeteren van de verbinding tussen jeugdzorg en (voortgezet) onderwijs. Hiervoor zijn in 2019 verschillende gesprekken gevoerd met het voorgezet onderwijs binnen de regio. In 2020 wordt uitgewerkt wat bij de overleggen is opgehaald en wordt dit omgezet in concrete (verbeter)acties.
Door een andere projectgroep wordt er een plan uitgewerkt om binnen de gehele keten 'toekomstgericht te werken'. Hiervoor wordt als tool een 'toekomstplan' uitgewerkt, die door professionals binnen de keten gebruikt moet gaan worden. Doel is dat de jeugdige centraal komt te staan en dat we allemaal leren om over ons eigen domein te kijken en met elkaar te werken aan het plan van de jeugdige. De jeugdige staat hierbij centraal en met een buddy of toekomstcoach wordt de jeugdige ondersteund in het behalen van zijn doelen.
Tot slot maakt de actietafel onderdeel uit van dit project. Hier worden casussen besproken die vast (dreigen) te lopen. Er wordt vanuit verschillende disciplines naar de casus gekeken om zo (hopelijk) voor een doorbraak te zorgen. Er zijn hierbij ook financiële middelen beschikbaar om deze doorbraak te kunnen financieren.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
In het najaar van 2018 heeft het Rijk vanuit Regio Rivierenland het regionaal projectplan Samen werken aan een sluitend vangnet kwetsbare jongeren ontvangen. Dit plan is goedgekeurd. Vanaf mei 2019 is het project van start gegaan. Het bestaat uit drie onderdelen: jeugd/onderwijs (versterking samenwerking), toekomstgericht werken (richt zich op 16 tot 23 jarigen/werken met een integraal toekomstplan/inzet toekomstcoach) en de actietafels.
Regionaal hebben we de beschermingstafel vormgegeven. Als jeugdconsulenten zorgen hebben over het veilig opgroeien van een jeugdige en het niet lukt om samen met een gezin de situatie te verbeteren, dan kunnen ze met hun zorgen terecht bij de beschermingstafel. Er vindt dan een gesprek plaats met het gezin, waarbij ook de Raad voor de Kinderbescherming en Jeugdbescherming Gelderland aansluit en eventueel Veilig Thuis. Vanuit dit overleg kan direct een raadsonderzoek worden gestart. Dit betekent dat er een onafhankelijk onderzoek vanuit de Raad voor de Kinderbescherming wordt ingezet. Hieruit kan volgen dat een kinderrechter de jeugdige onder toezicht plaatst.Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar)
- Landelijk: 1,5% in het eerste halfjaar van 2019
- Buren: 0,0% in het eerste halfjaar van 2019
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
- Landelijk: 1,1% in het eerste halfjaar van 2019
- Buren: 0,9% in het eerste halfjaar van 2019
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21-jarigen)
- Landelijk: 1% in 2018
- Buren: 1% in 2018
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Geëscaleerde zorg 18-
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
599
442
549
-108
466
461
460
Baten
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
599
442
549
-108
466
461
460
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18- (x € 1.000,-)
Taakveld
Geëscaleerde zorg 18-
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
De kosten voor jeugd in de jeugdbescherming zijn weliswaar in 2019 afgenomen ten opzichte van 2018 maar zijn hoger dan het beschikbare budget. Reden is dat de zwaardere problematiek binnen de jeugdzorg onverminderd hoog is.
-108
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-108
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Inkomensregelingen
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
1. We verstrekken een uitkering aan inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn in hun eigen bestaan te voorzien.Toelichting:
Inwoners en hun kinderen, die afhankelijk zijn van een laag inkomen kunnen extra geld krijgen voor bijzondere en noodzakelijke kosten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We voerden de Participatiewet en aanverwante regelingen uit. We controleren gedurende het jaar de wijze waarop we het uitvoeren. Hier wordt een foutpercentage aangegeven. Het foutpercentage over de uitvoering bleef beneden de (wettelijke) grens van 1%.
Prestatie
2. Aan een beginnende of een gevestigde zelfstandige geven we onder bepaalde voorwaarden bijstand voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We voerden het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz) uit. Hiermee bieden we onder wettelijke voorwaarden startende ondernemers een mogelijkheid om een bedrijf op te bouwen of aan bestaande ondernemers een mogelijkheid om het bedrijf af te bouwen. We controleren gedurende het jaar de wijze waarop we het uitvoeren. Hier wordt een foutpercentage aangegeven. Het foutpercentage over de uitvoering bleef beneden de (wettelijke) grens van 1%.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Jongeren met een beperkt arbeidsvermogen worden niet meer toegelaten tot de Wet arbeidsongeschikten jonggehandicapten (Wajong). De Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) is niet meer toegankelijk voor nieuwe deelnemers. Deze twee groepen kunnen in plaats daarvan aanspraak maken op de Participatiewet.
We huisvesten de laatste jaren meer statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) dan daarvoor. Inmiddels bestaat ruim een derde van ons 'klantenbestand' uit statushouders die in de gemeente Buren zijn komen wonen. Binnen het inburgeringstraject is een hoge inzet gericht op participatie nodig om te zorgen dat re-integratie later in het traject kan slagen. Vaak is re-integratie zelfs pas mogelijk nadat het inburgeringstraject is afgerond.Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (eerste halfjaar 2019):
- Landelijk: 381,7
- Buren: 136,0
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Inkomensregelingen
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
4.711
5.079
5.094
-15
5.235
5.218
5.218
Baten
-4.687
-4.485
-4.583
98
-4.337
-4.337
-4.337
Saldo taakveld
24
594
511
83
898
881
881
Saldo taakveld Inkomensregelingen (x € 1.000,-)
Taakveld
Inkomensregelingen
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Bijstandsverlening zelfstandigen
Er is minder bijstand verleend aan zelfstandigen in 2019 voor levensonderhoud en kredietverstrekking dan begroot.49
Voordeel
Inkomensregelingen
De kosten van de inkomensregelingen en het aantal uitkeringen waren in 2019 iets hoger dan begroot.-14
Nadeel
Inkomensregelingen
De rijksbijdrage voor inkomensregelingen en de terugontvangen uitkeringen uit voorgaande jaren waren hoger dan begroot.65
Nadeel
Regiobijdrage
In 2019 zijn meer uren ingezet op de sociale recherche dan begroot.-50
Nadeel
Rijksbijdrage bijstandsverlening zelfstandigen
De rijksbijdrage voor bijstandsverlening aan zelfstandigen was in 2019 hoger dan begroot.33
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
83
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Volksgezondheid
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
1. We gebruiken data gedreven sturing om risicogroepen op te sporen.Toelichting:
Op basis van een gerichte probleemanalyse ontwikkelen we een gerichte aanpak. Ook binnen ons gezondheidsbeleid kiezen we voor een kerngerichte werkwijze, die we in 2019 verder invulling geven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ons huidig lokaal gezondheidsbeleid loopt tot en met 2020. De resultaten van de monitors van de GGD kunnen we herleiden naar vier gebieden: Beusichem e.o., Buren e.o., Lienden e.o. en Maurik e.o. Uit de resultaten blijkt dat ieder gebied zijn eigen sterke en zwakke punten kent. Hierdoor kunnen we maatwerk bieden per gebied op het gebied van preventie. Zo wordt er in het oosten van onze gemeente meer gerookt en in het westen vaker alcohol gedronken. Naast de reguliere preventieactiviteiten voerden wij in 2019 een anti-rook campagne in een viertal kernen (Fresh Air Walks). In het oosten van onze gemeente, waar meer kinderen overgewicht hebben, volgden acht gezinnen met het programma (Ge)Zin in fit. Dat is een gezinsbrede interventie om kinderen met overgewicht en hun familie een gezondere leefstijl aan te leren.
Prestatie
2. De GGD onderzoekt de gezondheid van jongeren (13-19 jaar).Toelichting:
In de tweede helft van 2019 onderzoekt de GGD de gezondheid van jongeren (13-19 jaar).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In het najaar 2019 voerde de GGD de jongerenmonitor uit. De resultaten worden in september 2020 gepubliceerd en met u gedeeld.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Uit de gezondheidsonderzoeken van de GGD blijkt dat de gemiddelde gezondheid van onze inwoners verbetert. Het aantal mensen dat een chronische ziekte heeft, is wel gestegen;
- We verwachten op lange termijn een stijging van het aantal mensen met dementie en jongeren met psychische klachten;
- Uit onderzoek blijkt dat mensen met een lage opleiding minder oud worden en vaker gezondheidsklachten hebben;
- De meeste gezondheidswinst is te halen in preventiemaatregelen, vooral op het gebied van roken, overmatig alcoholgebruik en overgewicht;
- Kinderen in de Betuwe eten relatief weinig fruit.
- In 2019 heeft de GGD een dorpsprofiel voor onze gemeente opgesteld, gebaseerd op de uitkomsten van de gezondheidsmonitors.
- In het najaar van 2019 is de monitor jongeren (klas 2 en 4 voortgezet onderwijs) uitgevoerd. De resultaten worden rond de zomer 2020 besproken met de portefeuillehouder gezondheid en na de zomer gepubliceerd.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Volksgezondheid
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.143
1.165
1.083
82
1.133
1.127
1.127
Baten
0
1
0
1
0
0
0
Saldo taakveld
1.143
1.166
1.083
83
1.133
1.127
1.127
Saldo taakveld Volksgezondheid (x € 1.000,-)
Taakveld
Volksgezondheid
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Budget 2019 is opgehoogd met € 50.000 vanuit extra gelden algemene uitkering voor ambulantisering GGZ en daarnaast waren de kosten iets lager. Het extra bedrag is nog niet bestemd. Zie overhevelingsformulier.
83
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
83
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Cultuurpresentatie, -productie & -participatie
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
Kinderen in armoede doen mee aan activiteiten op het gebied van kunst en cultuur door de inzet van het Jeugdsport- en Cultuurfonds.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de eerste helft van 2019 zijn er in onze gemeente 57 kinderen gaan sporten en doen er elf kinderen cultuuractiviteiten via Jeugdfonds Sport & Cultuur. Op deze manier hebben weer een aantal kinderen de kans om hun talenten te ontdekken en plezier te beleven door samen dingen te doen. Er is veel media aandacht aan jeugd-, sport en cultuur gegeven in 2019. Ook zijn er zwemlessen vergoed.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Verenigingen zijn niet altijd in staat om actief deel te nemen aan het maken en uitvoeren van programma's voor kinderen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Cultuurpresentatie -prod. -participatie
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
14
22
12
10
21
21
21
Baten
-1
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
14
22
12
10
21
21
21
Saldo taakveld Cultuurpresentatie -prod. -participatie (x € 1.000,-)
Taakveld
Cultuurpresentatie -prod. -participatie
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Bijdrage project Cultuur en erfgoedpact is uitgevoerd. Minder onderhoud (minder schade), minder verzekering en subsidie aan cultuurprojecten.
10
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
10
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Arbeidsparticipatie
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
We verkleinen de achterstand op de arbeidsmarkt voor mensen met een arbeidsbeperking.Toelichting:
Zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking en/of een achterstand op de arbeidsmarkt vinden weer werk. Daarnaast ontwikkelen langdurig werkzoekenden hun vaardigheden; wij ondersteunen hen daarbij.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Voor mensen met een arbeidsbeperking en/of een achterstand op de arbeidsmarkt onderhielden we contacten met werkgevers in de regio over beschikbare vacatures en mogelijke matches vanuit ons klantenbestand. Daarbij informeerden we werkgevers over de mogelijkheden en kansen om inwoners met een beperking in dienst te nemen. In dit verband werkten we samen met het Regionaal Werkbedrijf, waarin ook Werkzaak Rivierenland en het UWV deelnemen. Leerlingen die uitstromen uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) en Praktijkonderwijs (PRO) ondersteunden we daarnaast bij het zoeken naar een passende baan (vaak met behulp van loonkostensubsidie). We hebben regelmatig weten te voorkomen dat jongeren van deze scholen - mede door onze inzet - een uitkering moesten aanvragen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Jongeren met een beperkt arbeidsvermogen worden sinds 2015 niet meer toegelaten tot de Wet arbeidsongeschikten jonggehandicapten (Wajong). Ook de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) is niet meer toegankelijk voor nieuwe deelnemers. Deze inwoners maken in plaats daarvan nu aanspraak op de Participatiewet. Het kost daarom mogelijk meer inspanning om inwoners aan het werk te helpen.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
Netto arbeidsparticipatie (2018):
- Landelijk: 67,8%
- Buren: 68,7%
Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar (2019):
- Landelijk: 792,1
- Buren: 515,4
Lopende re-integratievoorzieningen (per 10.000 inwoners van 15-64 jaar):
- Landelijk: 100,0 in 2018
- Buren:305,2 in 2018
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Arbeidsparticipatie
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
397
375
352
23
478
418
438
Baten
-92
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
305
375
352
23
478
418
438
Saldo taakveld Arbeidsparticipatie (x € 1.000,-)
Taakveld
Arbeidsparticipatie
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Re-integratieinstrumenten
We hebben nog iets minder kosten gemaakt in 2019 voor re-integratie instrumenten voor een snellere toeleiding van statushouders naar werk dan eerder bij de bestuursrapportage al gemeld is.23
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
23
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Media
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels / J.P. Neven
Prestaties
Prestatie
We organiseren, met een permanente communicatiecampagne, aandacht voor leesstimulering en laaggeletterdheid en de vier leerpunten.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de lokale huis-aan-huiskrant Stad Buren, onze kwartaaluitgave Buren Magazine, op Facebook en via de gemeentelijke website zijn op relevante momenten artikelen, posts en interviews verschenen over leesstimulering, laaggeletterdheid en de (locaties en openingstijden van de) Leerpunten. Ook hangt er een banner met een verwijzing naar de Leerpunten bij de toegangsweg van het gemeentehuis in Maurik. Daarbij sloten wij aan op de landelijke en provinciale campagne en evenementen. Zo kreeg de landelijke Taalheldenwedstrijd begin 2019 veel (pers) aandacht doordat onze taalambassadeur - Jose Brunselaar uit Lienden - TaalHeld van Nederland in de categorie Taalcursist werd.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Inwoners moeten zelf de keuze maken om gebruik te maken van het aanbod op het gebied van leesstimulering en laaggeletterdheid.
Voor het bereik van laaggeletterden zijn we afhankelijk van onze maatschappelijke partners.Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Media
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
174
148
152
-4
150
148
148
Baten
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
174
148
152
-4
150
148
148
Saldo taakveld Media (x € 1.000,-)
Taakveld
Media
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Kleine overige verschillen.
-4
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-4
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Begeleide participatie
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
Inwoners met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking kunnen werken.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Net als bij mensen met een arbeidsbeperking en/of een achterstand op de arbeidsmarkt boden we inwoners mogelijkheden en stimulansen voor participatie in de maatschappij en re-integratie op de arbeidsmarkt. Dit wordt voor ons uitgevoerd door de GR Werkzaak Rivierenland.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Werkzaak Rivierenland voert de WSW voor ons uit. Als gemeente financieren wij het WSW-subsidietekort en de bedrijfsvoeringskosten van de Werkzaak. Dalingen van de WSW-subsidies die we ontvangen van het Rijk, de prestaties van de Werkzaak en mogelijke landelijke herverdeling in 2019 en volgende jaren van het deelfonds sociaal domein vormen risico's voor ons.
Een incidentele belangrijke ontwikkeling is de verkoop van (Lander-)panden, de eindafrekening van het resultaat 2018 en een teruggaaf uit de startkostenreserve.Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Begeleide participatie
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
2.918
2.523
2.511
12
2.363
2.403
2.447
Baten
-353
-342
-418
76
0
0
0
Saldo taakveld
2.565
2.181
2.093
88
2.363
2.403
2.447
Saldo taakveld Begeleide participatie (x € 1.000,-)
Taakveld
Begeleide participatie
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Werkzaak baten
Hogere incidentele baten door verkoop van (Lander-)panden, het nagekomen jaarresultaat 2018 en een teruggaaf uit de startkostenreserve.76
Voordeel
Werkzaak
Lagere loonkostensubsidies voor de Wsw'ers dan begroot. Daarnaast zijn de bedrijfsvoeringskosten 2019 van Werkzaak Rivierenland nog niet definitief afgerekend.12
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
88
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
1.We realiseren een sluitend vangnet van zorg en ondersteuning.Toelichting:
We zorgen ervoor dat ook kwetsbare mensen onderdeel kunnen zijn en blijven van onze maatschappij en dat zij een zo normaal mogelijk leven kunnen leiden. Ze wonen zo lang mogelijk zelfstandig, eventueel met begeleiding en ondersteuning aan huis.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Mensen die zich met een hulp- of zorgvraag melden bij ons gebiedsteam krijgen een uitnodiging voor een huisbezoek. In een gesprek is er in principe aandacht voor alle levensdomeinen, niet alleen voor de concreet gestelde vraag. Op die manier krijgen we een zo compleet mogelijk beeld van de situatie en kunnen we mensen ondersteunen bij hun vragen of in hun dagelijks leven.
Regelmatig melden zich initiatiefnemers met plannen voor woon- en zorginitiatieven in onze gemeente. We gaan met ze in gesprek over hun plannen en faciliteren hen waar we dat kunnen. We hebben daarbij oog voor spreiding, zowel over de kernen van onze gemeente als in doelgroepen die de initiatiefnemers willen bedienen.Prestatie
2. We investeren in projecten op het snijvlak van zorg en veiligheid.Toelichting:
We investeren in projecten op het snijvlak van zorg & veiligheid, om complexe (veiligheids)vraagstukken op te lossen. We maken een verbinding tussen het sociale en het veiligheidsdomein.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We gaven de implementatie van de Wet verplichte GGZ (WvGGZ) per 1 januari 2020 lokaal en regionaal vorm, in samenwerking met de relevante ketenpartners zoals ggz-instellingen, politie en het Openbaar Ministerie.
We werkten in regionaal verband samen aan een zogenoemde Sluitende Aanpak voor Psychisch kwetsbare mensen. In het kader van deze sluitende aanpak is onder meer een crisisbeoordelingskamer gerealiseerd en worden er afspraken gemaakt over passend vervoer van mensen die verward zijn en een zorgbehoefte hebben.
We scherpten de afspraken met Veilig Thuis aan, zodat we beter zicht hebben op kinderen in een onveilige situatie en beter weten wie wanneer welke verantwoordelijkheid heeft.
We organiseerden een lokaal leefbaarheidsoverleg waarin we met onze relevante partners (politie, woningcorporaties en jongerenwerk) zicht houden op ontwikkelingen op zorg- en veiligheidsgebied.
Op casusniveau werkten de adviseur Openbare Orde en Veiligheid, de beleidsmedewerker Zorg en Veiligheid en Stib nauw samen om problemen op te lossen of te voorkomen dat problemen verergeren. Deze nauwe samenwerking heeft geresulteerd in kortere (overleg)lijnen en een beter zicht op het landschap van zorg en veiligheid. Ook heeft het er daarmee voor gezorgd dat we integraler, meer preventief (vroegtijdig) en slagvaardiger (kunnen) optreden.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Er zijn veel (psychisch) kwetsbare mensen in onze samenleving. Zij doen soms een beroep op (professionele) ondersteuning of maken gebruik van een vorm van Maatschappelijke Opvang of Beschermd Wonen. Inwoners van de gemeente Buren wonen of verblijven nu nog vaak noodgedwongen buiten onze gemeente, omdat de meeste voorzieningen in Nijmegen en Tiel zijn. Vanaf 2020 verandert dat. We bereiden ons daarop voor door te werken aan een vangnet van zorg en ondersteuning, zodat ook kwetsbare mensen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. We hebben daarbij ook oog voor de aspecten huisvesting, een zinvolle daginvulling en sociale contacten en ontmoeting.
- Het belangrijkste risico is dat mensen er ook met zorg en ondersteuning niet in slagen om zich te handhaven in de maatschappij. Dit kan gevolgen hebben als toenemende problematiek, eenzaamheid, vervuiling, overlast etc. Een ander belangrijk risico is dat nog onduidelijk is hoe de financiële middelen voor Beschermd Wonen worden verdeeld.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven. In samenhang met deze sluitende aanpak werken we ook in regionaal verband om de decentralisatie van beschermd wonen vorm te geven. De uitgangspunten die in het beleidsplan Samen Dichtbij (2018) werken we verder uit. We willen regionaal afspraken maken over onder andere de financiën, het beperken van de instroom en de spreiding van voorzieningen en cliënten die uitstromen.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Geëscaleerde zorg 18+
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
310
347
304
43
356
348
347
Baten
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
310
347
304
43
356
348
347
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18+ (x € 1.000,-)
Taakveld
Geëscaleerde zorg 18+
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Deel van de kosten van Veilig Thuis is betaald door de gemeente Nijmegen (overschot doeluitkering vrouwenopvang (DUVO). Het bedrag van Veilig Thuis wordt overgeheveld (zie formulier).
43
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
43
Voordeel