JAARSTUKKEN 2019

Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Algemeen
Op basis van meerjarenplannen voeren we jaarlijks onderhoudswerkzaamheden uit aan de wegen. Bij de uitvoering hanteren we de uitgangspunten en randvoorwaarden die vastliggen in het beheerplan Wegen 2016-2045.

Beleid
De actuele beleidskaders staan in het IBOR-plan (vastgesteld 19 januari 2016). Het beheerplan Wegen 2016-2045 is één van de onderleggers van het IBOR. Het kwaliteitsniveau is vastgesteld op het niveau Basis. Het beschikbaar gestelde budget is op korte en middellange termijn toereikend om het vastgestelde onderhoudsniveau op niveau Basis uit te voeren. Als we het kwaliteitsniveau voor het wegenonderhoud willen verhogen in de toekomstige jaren, dan is dit beschikbare budget ontoereikend.

Financiële middelen

  • In de begroting van 2019 namen we voor het onderhoud voor wegen een bedrag op van € 2.700.708,- (inclusief index en areaaluitbreiding). De uitvoering van het onderhoud bekostigden we uit de onderhoudsvoorziening voor wegen.
  • Na de inspectie van de wegen is er een uitvoeringsplan opgesteld. In de uitvoering zijn alle wegvakken die uit de planning kwamen gerepareerd. Hierdoor voldoen we aan de uitgangspunten van het beheerplan Wegen. Omdat de uitgaven per jaar fluctueren, gebruiken we de voorziening Wegen als egalisatievoorziening.
  • De voorziening is op basis van het beheerplan 2020-2025 opnieuw doorgerekend. De voorziening is toereikend om de werkzaamheden aan de wegen uit te voeren. Het betreft alleen groot onderhoud.
  • Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.

Risico's

  • De prijzen van grondstoffen (onder andere olie) fluctueren sterk.
  • In het huidige beheerplan Wegen is geen rekening gehouden met rehabilitatiekosten, dat wil zeggen wat het zou kosten als de weg opnieuw moet worden aangelegd. Bij veranderingen van het verkeersaanbod (verhoogde aslast) is de draagkracht van de fundering onvoldoende. De restlevensduur van de weg vermindert dan sterk. En de kosten van de te nemen onderhoudsmaatregel vallen dan hoger uit. In het nieuwe beheerplan 2020-2025 is hier wel rekening mee gehouden. In mei 2020 nam de gemeenteraad hierover een besluit.
  • Hoe lager het kwaliteitsniveau voor onderhoud van wegen, hoe hoger het risico van achterstallig onderhoud en daaruit voortvloeiende claims van weggebruikers.
ga terug