- Taakvelden
Taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven)
Portefeuillehouder: J.P. Neven
Prestaties
Prestatie
1. We brengen het bestemmingsplan Teisterbant in procedure. Daarna start de bouw van +/- 40 woningen. Dit is een exploitatie van gemeente Buren.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 zijn wij bezig geweest met het uitwerken van het stedenbouwkundige model samen met onder andere de bewoners en betrokken marktpartijen in het gebied. Hierbij is gezocht naar ruimte tussen de bestaande bebouwing en de nieuwe woningen en naar markcourante kavels. Ook is specifieker gekeken naar onder andere de grondslag van het gebied en de daarbij horende civiele uitvoeringskosten. Dit heeft langer geduurd dan gepland. De verwachting is dat rond de zomer 2020 de ontwikkelstrategie wordt vastgesteld.
De planning van het aantal woningen is bijgesteld naar +/- 45 woningen.Prestatie
2. We nemen klimaat- en duurzaamheidsaspecten mee in al onze woningbouwprojecten die we nieuw opstarten.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Bij de gesprekken die we voeren met initiatiefnemers wordt dit aspect onder de aandacht gebracht. We zijn in afwachting van de visie op de duurzaamheid, daarna kunnen we pas eisen opnemen in de overeenkomsten die we sluiten met initiatiefnemers. In de planvorming wordt in ieder geval uitgegaan van gasloos bouwen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De woningbouw voor het plan Teisterbant vindt plaats op grond van de gemeente. De geplande woningen zijn opgenomen in de woningbouwprogrammering. Op basis van het raadsbesluit over de variantenkeuze voeren we het plan uit. We zijn in overleg met partijen om overeenkomsten te sluiten, dit duurt langer dan verwacht.
In 2020 gaan we verder aan de slag met de uitwerking van de door u gestelde kaders en maken we een opzet over de wijze van de invulling van de kaders en realisatie. De raad heeft in februari 2019 een kaderstellend besluit genomen waarbij onder meer is bepaald dat de grondexploitatie een maximaal tekort heeft van € 181.000.Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Grondexploitaties (niet bedrijven)
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
3.590
856
189
667
707
114
777
Baten
-3.536
-719
-61
-658
-666
-72
-739
Saldo taakveld
54
136
128
8
41
43
38
Saldo taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven) (x € 1.000,-)
Taakveld
Grondexploitaties (niet bedrijven)
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen.
8
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
8
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Onderwijshuisvesting
Portefeuillehouder: K.A. Maier
Prestaties
Prestatie
We stellen in 2019 een integraal huisvestingsplan (IHP) op.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het IHP is in 2019 vanwege de politieke gevoeligheid en omstandigheden aangehouden. Begin 2020 is in samenwerking met de schoolbesturen nog een inspectie uitgevoerd naar de huidige bouwkundige staat van de schoolgebouwen en gymzalen. Volgens planning kunnen wij in 2020 een aantal scenario's over de onderwijshuisvesting ter besluitvorming aan u voorleggen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Risico's zijn er op het gebied van draagvlak en financiën. Er zijn bij het IHP veel partijen betrokken die soms tegengestelde belangen hebben. Het is niet reëel te veronderstellen dat iedereen het eens zal zijn met de inhoud van het IHP. De financiële consequenties van het IHP zijn op dit moment nog lastig te overzien. Wel is al bekend dat er binnen de meerjarenbegroting geen reserveringen zijn opgenomen voor de onderwijshuisvesting. In het IHP worden niet alleen de scholen maar ook de gymzalen betrokken. De gymzalen zijn primair bedoeld voor het geven van bewegingsonderwijs aan de schoolgaande kinderen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Onderwijshuisvesting
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.003
984
964
20
1.034
988
980
Baten
-94
-521
-559
39
-33
-33
-33
Saldo taakveld
909
464
405
59
1.001
955
948
Saldo taakveld Onderwijshuisvesting (x € 1.000,-)
Taakveld
Onderwijshuisvesting
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Geen toegerekende rentekosten.
In de begroting is 0,5% rente toegerekend over de boekwaarde van de scholen en de gymzalen. Bij het samenstellen van de jaarrekening is het rentepercentage bijgesteld naar 0%. Dit komt omdat we in 2019 geen nieuwe langlopende leningen hebben aangetrokken. We rekenen dus geen rentekosten toe naar dit taakveld.59
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
59
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Wonen en bouwen
Portefeuillehouder: J.P. Neven
Prestaties
Prestatie
1. We zetten de beschikbare capaciteit aan woningen in voor nieuwe ontwikkelingen die op basis van behoefte, ruimtelijke invulling en financiën een meerwaarde opleveren.Toelichting:
Voor 2019 zetten we de beschikbare capaciteit aan woningen in voor nieuwe ontwikkelingen die op basis van behoefte, ruimtelijke invulling en financiën een meerwaarde opleveren. Daarnaast werken we verder aan onze ambities op het gebied van duurzaamheid. Met verschillende partijen zoals de corporaties, initiatiefnemers en onze inwoners bekijken we op welke manier we onze ambities om kunnen zetten in acties.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We reserveerden woningen voor plannen met een ruimtelijke en/of financiële meerwaarde in de deelgebieden Buren, Lienden en Beusichem. Die plannen werken we in 2020 verder uit. Bij de gesprekken die we voeren met initiatiefnemers, wordt het aspect duurzaamheid onder de aandacht gebracht. We zijn in afwachting van de Klimaatvisie, daarna kunnen we pas eisen opnemen in de overeenkomsten die we sluiten met initiatiefnemers.
Prestatie
2. In 2018 zijn we gestart met het beleid van de huisvesting van buitenlandse arbeidskrachten als pilot in het kader van de Omgevingswet.Toelichting:
In 2018 zijn we gestart met het beleid van de huisvesting van buitenlandse arbeidskrachten. We doen dat als pilot in het kader van de Omgevingswet. In 2019 gaan we in overleg met de agrariërs in de gemeente. We komen tot een aanpak waarin we zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving voor buitenlandse arbeidskrachten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Met u en de raadswerkgroep Ruimte bespraken we de aanpak. We spraken een aantal agrariërs over de huisvesting van buitenlandse arbeidskrachten en hun wensen voor de toekomst. Daarnaast plaatsten we een enquête op de gemeentelijke website. De informatie die we daaruit haalden gebruiken we voor het Toekomstlab dat we in 2020 organiseren.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Beperkte invloed op de woningvoorraad
Het grootste deel van de woningvoorraad in de gemeente Buren is van particulieren. De bestaande woningvoorraad beweegt daardoor slechts beperkt mee met de veranderende vraag. In de toekomst zijn er mogelijk onvoldoende woningen die geschikt zijn voor onze oudere inwoners. Daarnaast zijn we voor een deel van onze werkzaamheden afhankelijk van de afspraken die we daarover (kunnen) maken met de regio, de provincie en de corporaties.
Risico's van de ODR
- Het is onmogelijk om met de beschikbare middelen en menskracht alles op het gebied van bouwen en milieu te handhaven. Handhaving brengt altijd risico's met zich mee. In het handhavingsbeleid brachten we de grootste risico's in kaart. Daarop laten we de ODR handhaven. Jaarlijks stellen we met de ODR een werkprogramma vast. Hierin spreken we af wat de ODR voor ons doet. Ook het werkprogramma is risico gestuurd. Dit brengt risico's met zich mee.
- De verrekening op basis van outputfinanciering was in 2018 nieuw. In 2019 evalueerden we de systematiek. In de praktijk blijkt dat de kosten van de ODR stijgen. In 2020 stellen we het bij waar dat nodig is. Redenen voor stijging van de kosten zijn:
- Meer kleine vergunningen. Naar verhouding worden er meer kleine vergunningen verleend. Dit zorgt voor veel werk en minder legesinkomsten.
- Steeds strengere kwaliteitseisen vanuit het Rijk. De kwaliteitscriteria waar Omgevingsdiensten aan moeten voldoen zijn veel hoger dan zes jaar geleden toen wij deze taken nog zelf deden (in termen van opleidingen en robuustheid).
- Incidentele projecten vanuit het Rijk of provincie opgelegd: breedplaatvloeren, brandveiligheid gevels, PAS en PFAS.
- Ophouden/ veranderen van subsidies. Doordat er minder subsidies zijn, moeten gemeenten 'bijbetalen' voor externe veiligheid en energiebesparende maatregelen.
- Nieuwe taken. Taken die vroeger nergens waren belegd en die nu wel moeten worden uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is indirecte lozingen. Daarnaast zijn er nieuwe bodemtaken aan de gemeenten overgedragen vanuit de provincie.
- Inspelen op nieuwe wetgeving: Omgevingswet, Wet natuurbeheer en private kwaliteitsborging.
- Loonkosten stijging (zie ook bestuursrapportage ODR 2019).
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
Gemiddelde WOZ waarde (x €1.000)
- Landelijk: 248 in 2019
- Buren: 301 in 2019
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 inwoner)
- Landelijk: 7,2 in 2019
- Buren: 8,8 in 2019
Demografische druk
- Landelijk: 69,8% in 2019
- Buren: 73,0% in 2019
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
- Landelijk: € 669,- in 2019
- Buren: € 817,- in 2019
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
- Landelijk: € 739,- in 2019
- Buren: € 852,- in 2019
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Wonen en bouwen
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
2.572
2.679
2.786
-107
2.548
2.525
2.523
Baten
-1.287
-830
-906
76
-1.017
-1.007
-997
Saldo taakveld
1.286
1.849
1.880
-31
1.531
1.519
1.526
Saldo taakveld Wonen en bouwen (x € 1.000,-)
Taakveld
Wonen en bouwen
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Hogere bijdrage ODR.
De kosten van de ODR stijgen voor het tweede jaar op rij. Het afgelopen jaar is de stijging van het aantal afgegeven vergunningen de belangrijkste reden hiervoor. Daarnaast spelen andere redenen een rol, zoals steeds strengere kwaliteitseisen van het Rijk, stijging loonkosten, het wegvallen van subsidies en incidentele projecten (zoals PAS/PFAS).-105
Nadeel
Hogere opbrengst bouwleges.
Bij de laatste tussenrapportage maakten we een inschatting van de opbrengst bouwleges. Deze zou lager worden in verband met de PFAS. We hebben ingeschat dat de opbrengst € 180.000 lager zou zijn. Uiteindelijk blijkt dat het nadeel € 110.000 is, € 70.000 minder negatief dan verwacht bij de laatste tussenrapportage.70
Voordeel
Overige kleine afwijkingen.
4
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
-31
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Economische ontwikkeling
Portefeuillehouder: K.A. Maier
Prestaties
Prestatie
1. We herijken de Regionale Programmering Bedrijventerreinen (RPB) in regioverband.Toelichting:
Hierbij zetten wij in op de uitgave van meer lokale bedrijfskavels. Dit heeft een directe relatie met het bedrijventerrein Doejenburg II.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
U hebt in mei 2019 het Regionaal Programma Werklocaties (RPW), het Afsprakenkader verkoop bedrijfspercelen en de werkwijze van het Regionaal Acquisitie Punt vastgesteld. Op basis van deze drie notities kunnen we de kavels op bedrijventerrein Doejenburg II verkopen. Belangrijkste is dat bij de vaststelling van het RPW de tweede zes hectare uit te geven grond op Doejenburg II niet meer 'on-hold' staat. Dit geeft nieuwe kansen voor snelle uitgave van de bedrijfskavels.
Prestatie
2. We geven invulling aan het regionale beleid voor de drie speerpunten Economie & Logistiek, Agribusiness en Recreatie & Toerisme.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We nemen actief deel (bestuurlijk en ambtelijk) aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de drie regionale speerpunten en de acht opgaven die daaruit voortkomen.
Het Ambitiedocument 'loopt' tot en met 2020. In 2020 wordt een nieuw Regionaal Economisch Ambitiedocument 2021-2025 vastgesteld door de raden van de deelnemende gemeenten.Resultaat 2019 regionaal beleid ten aanzien van de speerpunten:
- Opening fietsroutenetwerk;
- Ambitieplaats binnen de top vijf van logistieke hotspots in Nederland is behaald;
- Na deelname in regionaal verband aanleg glasvezel is het gemeentelijke standpunt ingenomen afzonderlijk via marktaanbieding glasvezel aan te leggen;
- Start gemaakt met een procesvoorstel voor een nieuwe Regionaal Economisch Ambitiedocument 2020-2024. Hierin worden meer concrete doelstellingen opgenomen;
- Een eerste verkenning voor een regionale ruilverkaveling ten behoeve van agrarische bedrijfsvoeringen, opgedeeld in kleinere deelgebieden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
In alle acht de gemeenteraden van de regiogemeenten wordt het Regionaal Programma Werklocaties (RPW) behandeld. Wij zijn afhankelijk van die besluitvorming.
Alle besluiten voor de vaststelling van de jaarrekening in juli 2020 moeten op deze manier als ‘RPW is in mei 2020 vastgesteld’ verwerkt worden. Hoe de schrijfwijze ook is, feit blijft dat het RPW in mei 2020 wordt vastgesteld.Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeenten beleidsindicatoren op te nemen. Voor deze taakvelden zijn dat:
Functiemenging
- Landelijk: 53,2% in 2019
- Buren: 45,4% in 2019
Vestigingen (van bedrijven per 1.000 inwoners leeftijd 15-64 jr.)
- Landelijk: 151,6 in 2019
- Buren: 178,4 in 2019
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Economische ontwikkeling
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
219
194
192
2
214
202
200
Baten
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
219
194
192
2
214
202
200
Saldo taakveld Economische ontwikkeling (x € 1.000,-)
Taakveld
Economische ontwikkeling
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine verschillen.
2
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
2
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Verkeer en vervoer
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
1. We onderzoeken mogelijkheden om CO2 uitstoot en gebruik van energie te verlagen.Toelichting:
Dit heeft betrekking op duurzaamheid bij aannemers en het gebruik van materialen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Er heeft in 2019 een pilot plaatsgevonden met 'groen asfalt'. Dit asfalt heeft een lagere CO2 uitstoot door gebruik te maken van gerecycled materiaal en een lagere productietemperatuur. Op een tweetal wegen is dit asfalt toegepast in de onderlaag en de tussenlaag. Onderzoek wijst uit dat door het toepassen van 'groen asfalt' er een CO2 reductie plaats kan vinden van ruim 60% ten opzichte van het toepassen van traditioneel asfalt. In het beheerplan wegen, welke u in mei 2020 is voorgelegd, stellen we voor om in te zetten op materiaalgebruik met een lagere CO2 uitstoot.
Prestatie
2. We actualiseren het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP).Toelichting:
Hierin nemen we ook de veranderende klimaataspecten op. In dit plan sluiten we aan op deregionale mobiliteitsagenda. Deze prestatie draagt ook bij aan thema Regionale economie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Door digitale inspraak (e-spraak) voor inwoners en de dorpsgesprekken Omgevingsvisie, is het inspraaktraject voor het GVVP verlengd naar 2020. De combinatie met de dorpsgesprekken is logisch vanwege de ingerichte verkeerstafel waar inwoners hun stem kunnen laten horen over verkeerssituaties. De laatste dorpsgesprekken waren, door de coronacrisis, in januari 2020.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Het baggeren van de watergangen door het Waterschap Rivierenland levert schade op aan de taluds. Deze worden steiler waardoor in sommige gevallen de wegen dreigen te verzakken. Hierop nemen we maatregelen door het plaatsen van beschoeiingen. De verwachting is dat dit in 2019 een financieel risico gaat opleveren welke niet gedekt wordt uit onze eigen middelen, aangezien wij niet de eigenaar zijn van deze watergangen.
Bij ons eigen baggerwerk is ook een verzakking ontstaan langs de Spilbergen. De berm en het talud op deze locatie was al kritisch. Een project tot verbetering was al opgestart. Vanuit het baggeren dragen we deels aan deze oplossing bij. De kosten van dit herstel worden gedekt uit de voorziening. Voor de overige dekking van de kosten komen we met een voorstel bij u terug.
Kengetallen en indicatoren
Document met huidige stand van zaken over duurzame aannemers. (0-meting)
Er is geen nulmeting verricht. We zijn in afwachting van het duurzaamheidsbeleid, omdat hierin de kaders worden gegeven voor aannemers die duurzaam werken. Er zijn namelijk de nodige keuzemogelijkheden.
Document huidige stand van zaken met betrekking tot duurzame materialen (0-meting)
Er is geen nulmeting verricht. We zijn in afwachting van het duurzaamheidsbeleid, omdat hierin de kaders worden gegeven voor het inzetten van duurzame materialen. Er zijn namelijk de nodige keuzemogelijkheden.
Een actueel Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP)
De procedure van het GVVP is verlengd door de digitale inspraak voor inwoners (e-spraak) en de koppeling met de Omgevingsvisie. De actualisatie van het GVVP wordt nu 2020.Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Verkeer en vervoer
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
4.996
5.149
5.146
3
5.047
4.659
4.681
Baten
-198
-131
-201
70
-1.277
-138
-138
Saldo taakveld
4.798
5.018
4.945
73
3.770
4.521
4.543
Saldo taakveld Verkeer en vervoer (x € 1.000,-)
Taakveld
Verkeer en vervoer
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Aanleg glasvezel.
Door de aanleg van glasvezel en de daaruit voortkomende werkzaamheden was er extra toezicht nodig. Dit toezicht is ingehuurd. De hoger opbrengsten van de leges zijn niet voldoende om de kosten te dekken.-23
Nadeel
Lagere belasting Water systeem Heffing (WSHE).
De belasting is lager naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad. De WSHE die was opgelegd betreft voor een groot deel ongebouwde percelen. In 2018 vielen deze onder de classificatie wegen en om deze reden werd een hoog tarief WSHE opgelegd. De onverharde gedeelten van de openbare weg, welke dienstbaar zijn aan de openbare weg, mogen niet meer tegen het hoog tarief belast worden. Het lagere tarief zorgt voor dit voordeel.90
Voordeel
Overige kleine afwijkingen.
-3
Nadeel
Toename asbestdumpingen.
Jaarlijks fluctueren de stortingen, dumpingen, verontreinigen en asbestsaneringen sterk. In 2019 is er sprake van een toename. De hogere kosten zijn ditmaal veroorzaakt door asbestsaneringen.-21
Nadeel
Zie voorstel tot overheveling Zwerfafval (actie buurtjutters).
30
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
73
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Sportaccommodaties
Portefeuillehouder: K.A. Maier
Prestaties
Prestatie
1. We ronden het proces van privatisering met de koepel van Burense voetbalverenigingen (BVV) af.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De concept beheer- en exploitatieovereenkomst tussen onze gemeente en de BVV is in 2019 gereed gekomen. In 2019 is al 'in de geest van de overeenkomst' geacteerd tussen partijen. Zo heeft de BVV in 2019 op succesvolle wijze een natuurgrasveld bij voetbalvereniging SV Buren gerenoveerd.
Prestatie
2. We starten met de realisatie van een nieuwe sporthal in Maurik.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De voorbereiding is ter hand genomen. In juni 2019 is een voorstel aan u ter besluitvorming voorgelegd. Hierop hebt u een amendement aangenomen, waarin verzocht werd om de mogelijkheden voor een tijdelijke hal te onderzoeken. Vanwege de politieke ontwikkelingen is dat proces stil komen te liggen. In het coalitieakkoord 2020-2022 is het volgende opgenomen:
“In 2020 nemen we een besluit over een sporthal in Maurik. De lasten blijven voor de gemeente binnen het vastgestelde gemeentelijk budget van € 89.000 per jaar. We onderzoeken het eerste halfjaar van 2020 hoe we dit het beste kunnen doen, onder andere door uit te vragen aan verschillende partijen wat zij kunnen neerzetten binnen het budget. De sportaccommodatie faciliteert het bewegingsonderwijs van de scholen in Maurik en Eck en Wiel”.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er is mogelijk nog een fiscaal risico rond de btw bij de verzelfstandiging van de Burense Voetbalverenigingen (BVV). Aan de inspecteur van de belastingdienst is een half jaar geleden om een uitspraak/duidelijkheid gevraagd. Het is vooralsnog onduidelijk wanneer hier een antwoord op komt. Bij het opstellen van de jaarrekening 2019 was in ieder geval deze nog niet bekend.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeenten beleidsindicatoren op te nemen. Deze is:
Niet sporters (% Niet-sporters)
- Landelijk: 48,7% in 2016
- Buren: 57,1% in 2016
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Sportaccommodaties
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
226
605
410
196
325
318
304
Baten
-1
0
-36
36
0
0
0
Saldo taakveld
225
605
373
232
325
318
304
Saldo taakveld Sportaccommodaties (x € 1.000,-)
Taakveld
Sportaccommodaties
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
De Regeling ‘specifieke uitkering stimulering’ (SPUK)
In 2019 is de zogenoemde sportvrijstelling mogelijk verruimd. Door deze wetswijziging vervalt het recht op aftrek van btw, voor bijvoorbeeld gemeenten. Omdat dit een nadeel betreft voor gemeenten heeft het kabinet besloten de opbrengst van deze extra belastingmaatregel terug te laten vloeien naar de gemeenten.
We ontvingen in 2019 een niet begroot voorschot van € 83.000. Dit bedrag is gebaseerd op de begroting 2019 en hoofdzakelijk op de uitgaven voor gymzalen en de voorbereidingskosten van de sporthal in Maurik. Werkelijk zijn de uitgaven lager. Van dit voorschot mogen we € 35.000 houden. Het meerdere moeten we terugbetalen. Het gedeelte voor de sporthal is € 5.000. Vanwege het geringe bedrag hebben we besloten dit bedrag niet ten gunste van de sporthal te laten komen, maar volledig ten gunste van het resultaat 2019.35
Voordeel
Overige kleine afwijkingen.
-8
Nadeel
Zie voorstel tot overheveling Verzelfstandiging Burense voetbalverenigingen (BVV).
205
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
232
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Portefeuillehouder: J.P. Neven / K.A. Maier
Prestaties
Prestatie
1. We nemen klimaat en duurzaamheidsaspecten op in de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Avri.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Gelet op de planning en de ontwikkelingen ten aanzien van het contractmanagement van de AVRI-IBOR is het niet gelukt dit mee te nemen in de DVO 2020, aangezien dit DVO al voor 1 april 2019 gereed moest zijn. In de DVO 2021 wordt dit aspect wel meegenomen. Met het opstellen van de DVO 2021 zijn we eind 2019 gestart. De DVO wordt medio 2020 door ons vastgesteld.
Prestatie
2. We nemen in het nieuwe groen- en bomenbeleidsplan uitgangspunten op die rekening houden met oprukkende landelijke bomenziektes door klimaatverandering.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De beleids- en beheerplannen zijn in 2019 opgesteld. De uitgangspunten zijn hierin verwerkt.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
In 2019 heeft de raad ingestemd met een incidentele bezuiniging op groen voor 2020 van € 190.000 en € 145.000 structureel vanaf 2021 en verder. De kwaliteit van de openbare ruimte neemt door deze bezuiniging af. De voorgestelde bezuinigingen worden meegenomen in de beheerplannen, DVO en werkbegroting, die in samenwerking met de AVRI worden opgesteld en uitgevoerd.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Openb. groen en (openlucht) recreatie
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.963
2.311
2.394
-83
2.532
2.051
2.034
Baten
-10
-22
-193
171
-80
-38
-38
Saldo taakveld
1.954
2.289
2.201
88
2.452
2.013
1.996
Saldo taakveld Openb. groen en (openlucht) recreatie (x € 1.000,-)
Taakveld
Openb. groen en (openlucht) recreatie
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Gemeentelijk Groen en Bomenbeleidsplan.
De begrote kosten voor het opstellen van dit plan, maakten we niet volledig in 2019. De afrondende werkzaamheden vonden in 2020 plaats. We kiezen ervoor om het budget niet over te hevelen naar 2020, maar proberen de kosten binnen het huidige budget 2020 op te vangen.15
Voordeel
Lagere kosten IBOR Avri.
In 2019 heeft een verfijningsslag plaatsgevonden op het areaal. De gegevens van onze gemeente en de Avri zijn beide geanalyseerd. De aanpassing van het areaal leverde een voordeel op. Voor de structurele gevolgen wordt dit samen bekeken met de lopende werkzaamheden in 2020. Mogelijk komt hier een structureel voordeel uit voort.
Verder zijn door marktwerking de kosten lager uitgevallen.40
Voordeel
Lagere kosten inboet.
De snoeiwerkzaamheden ten behoeve van de essen als gevolg van de essentaksterfte zijn flink toegenomen. We maakten de keuze om in 2019 minder aanplantwerkzaamheden te doen. Hierdoor hielden we geld over op aankoop van beplanting.20
Voordeel
Overige kleine afwijkingen.
7
Voordeel
Toename snoeiwerkzaamheden ten behoeve van essentaksterfte.
De ziekte is in 2019 gestagneerd. Waardoor bomen zijn gehandhaafd. Het gevolg hiervan is wel een flinke toename van de snoeiwerkzaamheden.-40
Nadeel
Zie voorstel tot overheveling Bomenonderhoud voetbalaccommodaties.
46
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
88
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Beheer overige gebouwen/gronden
Portefeuillehouder: K.A. Maier
Prestaties
Prestatie
1. We onderzoeken mogelijke duurzaamheidsmaatregelen in de gemeentelijke panden.Toelichting:
In 2019 voeren we een onderzoek uit naar mogelijke duurzaamheidsmaatregelen in de gemeentelijke panden. In het eerstvolgende nieuwe MJOP (planning: 2021; cyclus vier jaar) nemen we zeer nadrukkelijk het aspect ‘duurzaamheid’ (DMJOP), ofwel mogelijkheden tot verduurzaming van de gemeentelijke panden mee. Bij regulier/gepland onderhoud voeren we de werkzaamheden zoveel mogelijk duurzaam uit.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 zijn energiescans uitgevoerd in de gemeentelijke panden. De uitkomsten van deze scans nemen we mee in het nieuw op te stellen Duurzame Meerjaren Onderhoudsplan (DMJOP) in 2021, waarvan de voorbereiding start in 2020.
Prestatie
2. We onderzoeken, in 2019, in het kader van kerngericht werken wat de behoefte en het aanbod is van gemeenschappelijke voorzieningen/-gebouwen.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het onderzoek naar de behoefte (vraag) en aanbod van gemeenschappelijke voorzieningen/gebouwen maakt onderdeel uit van het op te stellen accommodatiebeleid. In 2019 zijn wij hiermee start en in 2020 krijgt dit een vervolg.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Bij het verduurzamen van de gemeentelijke panden zijn naar verwachting forse investeringen gemoeid. Bij het opstellen van het Duurzaam Meerjaren Onderhoudsplan (DMJOP) maken we inzichtelijk hoeveel geld nodig is voor duurzaamheidsmaatregelen. In de (meerjaren)begroting zijn geen middelen gereserveerd. In 2021 bieden we u ter vaststelling een DMJOP aan.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Beheer ov.gebouwen/gronden
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
895
810
833
-23
964
674
674
Baten
-277
-201
-277
77
-177
-177
-177
Saldo taakveld
618
609
556
54
787
497
497
Saldo taakveld Beheer ov.gebouwen/gronden (x € 1.000,-)
Taakveld
Beheer ov.gebouwen/gronden
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Budget verkoop klaarmaken.
In 2019 houden we geld over omdat de bouwkavel van de voormalige locatie van het dorpshuis in Zoelmond niet is verkocht. De kavel is inmiddels in 2020 verkocht. Het geld was gereserveerd voor kosten bouwrijp en woonrijp maken. Gelet op het resultaat van de jaarrekening kiezen we ervoor om het geld niet over te hevelen naar 2020, maar deze kosten te dekken uit de verkoopopbrengst 2020.26
Voordeel
Dorpshuis D'n Oude School Zoelen.
Dit pand is medio 2019 in eigendom gekomen van onze gemeente. Dit was niet voorzien. Op deze post zijn de notariskosten, de kosten in verband met de overname van de inventaris en noodzakelijke beheerkosten verantwoord.-18
Nadeel
Hogere opbrengst grondverkopen.
Er is meer grond verkocht dan geraamd, waaronder een gedeelte van het perceel achter de voormalige gemeentewerf in Buren.37
Voordeel
Overige kleine afwijkingen.
9
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
54
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Ruimtelijke Ordening
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
1. We gaan voor de Omgevingswet aan de slag met de voorbereidingen voor een Omgevingsvisie en Omgevingsplan.Toelichting:
Voor de Omgevingswet gaan we aan de slag met de voorbereidingen voor een Omgevingsvisie en Omgevingsplan. Vooruitlopend hierop gaan we aan de slag met de actualisatie van bepaalde onderdelen van ons beleid zoals bijvoorbeeld: mini-campings, VAB of Bed and Breakfast. Aparte actualisaties van bijvoorbeeld het buitengebied pakken we niet meer op.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De voorbereidingen om te komen tot een gemeentelijke Omgevingsvisie zijn gestart. Er is een plan van aanpak opgesteld en er zijn kern- en werkgroepen geformeerd. Er is intern geïnventariseerd welke onderwerpen een plek moeten krijgen in de visie. Daarnaast zijn inwoners betrokken via dorpenrondes. De meeste dorpen zijn in 2019 bezocht.
Wat het Omgevingsplan betreft, er is in 2019 een start gemaakt met een inventarisatie van de bestaande verordeningen en beleidsregels die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving.Prestatie
2. We begeleiden planologische procedures.Toelichting:
1. We begeleiden de planologische procedures voor Het Binnen (Lienden), Hooghendijck,Teisterbant, Fruit NL en Sebava.
2. We begeleiden de planologische procedure voor het woningbouwproject Nieuwenhuizen en woningbouwproject Hoekenburg op basis van de in 2017 vastgestelde uitgangspunten.Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ad 1.
- Het Binnen: In 2019 hebben we met de initiatiefnemer overleg gevoerd om uitvoering te geven aan de voorovereenkomst. Dit duurde langer dan verwacht. Het streven is om in het voorjaar van 2020 de anterieure overeenkomst te tekenen.
- Hoogendijk: U hebt de verklaring van geen bedenkingen afgegeven. Naar verwachting kan rond de zomer van 2020 de grond worden overgedragen en de realisatie beginnen.
- Teisterbant: In 2019 zijn wij bezig geweest met het uitwerken van het stedenbouwkundige model met onder andere de bewoners en betrokken marktpartijen in het gebied. Hierbij is gezocht naar ruimte tussen de bestaande bebouwing en de nieuwe woningen en naar courante kavels. Ook is specifieker gekeken naar onder andere de grondslag van het gebied en de bijhorende civiele uitvoeringskosten. Dit laatste heeft langer geduurd dan gepland. De verwachting is dat rond de zomer 2020 de ontwikkelstrategie wordt vastgesteld.
- Fruit NL: De omgevingsvergunning voor de nieuwe ontsluiting is inmiddels verleend en onherroepelijk.
- Sebava: Er ligt een aanvraag omgevingsvergunning. Deze is ingediend bij de provincie (bevoegd gezag). We zullen op termijn een advies af moeten geven over deze aanvraag. In 2019 heeft afstemming plaatsgevonden met de ondernemer en is een reactie gegeven op de Startnotitie MER.
Ad 2.
- Nieuwenhuizen: In 2019 is het de ontwikkelaar niet gelukt de exploitatieopzet rond te krijgen. Op verzoek van de initiatiefnemer van plan Rehoboth wordt onderzocht of deze projecten integraal opgepakt kunnen worden.
- Hoekenburg: De eigendomsoverdracht heeft nog niet plaatsgevonden. De eigendomsoverdracht is gekoppeld aan het moment dat de planologische procedure van het plan Rehoboth is afgerond. Begin 2020 heeft het voorontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegen. Op verzoek van de initiatiefnemer van plan Rehoboth wordt onderzocht of dit project integraal met plan Nieuwenhuizen kan worden opgepakt.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Externe factoren, zoals bezwaren, wijzigingen op verzoek van partners of raad/college en economische ontwikkelingen in de regio beïnvloeden de voortgang van projecten en ontwikkelingen. Hiermee is het risico aanwezig dat projecten en ontwikkelingen een langere looptijd krijgen wat ook weer financiële gevolgen met zich meeneemt.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Ruimtelijke Ordening
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.004
959
920
39
2.061
1.308
904
Baten
-597
-146
-237
91
-138
-136
-125
Saldo taakveld
407
813
683
130
1.923
1.173
779
Saldo taakveld Ruimtelijke Ordening (x € 1.000,-)
Taakveld
Ruimtelijke Ordening
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Bijdrage Ruimtelijke bijdragen.
Van particuliere eigenaren hebben we, zoals overeengekomen ruimtelijke bijdragen ontvangen. Deze bijdragen reserveren we in de reserve Omgevingsgerichte uitgaven. Deze reservering is verantwoord bij het taakveld Reserves en is budget neutraal voor het saldo van de jaarrekening.78
Voordeel
Overige kleine afwijkingen.
1
Nadeel
Projectbudget Omgevingswet.
Bij de laatste tussenrapportage hevelden we € 353.000 over naar 2020. De reden is dat we minder uitgaven, omdat we ervoor kozen om eerst eigen mensen in te zetten en met hen alle acties goed voor te bereiden rondom de implementatie en daarna externen in te huren. Achteraf blijkt dat we teveel budget overhevelenden naar 2020.-21
Nadeel
Voorbereidingskosten 't Zoetzand.
De voorbereidingskosten zijn niet volledig uitgegeven, omdat de initiatiefnemer aangaf het huisvesten van de huidige gebruikers van ’t Zoetzand niet te willen faciliteren. Hen is medegedeeld dat ze eerst voor die huisvesting een oplossing moeten vinden. Sinds die constatering is het project stil komen te liggen.12
Voordeel
Voorstraat Lienden.
Door de ontwikkelaar is volgens de overeenkomst een exploitatiebijdrage betaald in 2019. Deze was niet begroot, omdat vooraf niet bekend was in welk jaar de bijdrage betaald zou worden.50
Voordeel
Zie verzoek tot overheveling Woningmarktbeleid.
10
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
130
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Openbare orde en veiligheid
Portefeuillehouder: J.A. de Boer MSc
Prestaties
Prestatie
1. Actualisatie Integraal Veiligheidsplan 2019-2023.Toelichting:
Hierbij betrekken we de ondermijningsagenda, en leggen we de verbinding met zorg/leefbaarheid. Ook onderzoeken we de toezicht- en handhavingsmogelijkheden in de openbare ruimte (de kleine ergernissen).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 hebben we het proces doorlopen om samen met alle partners te komen tot een nieuw integraal veiligheidsplan. De besluitvorming hierover is vanwege de politieke omstandigheden doorgeschoven naar 2020.
Daarnaast is in 2019 discussie gevoerd over het wijzigen van de Algemeen Plaatselijke verordening (APV). Die discussie leidt tot een aangepaste verordening. Het onderzoek naar handhaving op kleine ergernissen houdt verband met de regels uit de APV. Daarom is de uitkomst van het onderzoek eerst van belang nadat de nieuwe APV in 2020 is vastgesteld.Prestatie
2. We houden een peiling onder inwoners (veiligheidsmonitor).Toelichting:
We willen graag weten wat inwoners van de veiligheid en leefbaarheid in hun eigen omgeving vinden. Ook proberen we een duidelijker beeld te krijgen van ondermijning in onze gemeente (ondermijningsbeeld).
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het RIEC is in 2019 bezig geweest met het opstellen van het ondermijningsbeeld en u bent hierover geïnformeerd. De veiligheidsmonitor hebben we, gelet op de prioritering en beschikbare budget, niet uitgevoerd in 2019. Bij het opstellen van het nieuwe integraal veiligheidsplan zijn alle partners betrokken en is zo het beeld van inwoners meegenomen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Iedere gemeente staat voor de opgave een sluitend vangnet te realiseren. Ieder mogelijk probleem op het snijvlak van zorg en veiligheid moeten we als gemeente oplossen. Samen met onze (zorg) partners moeten we werken aan integrale oplossingen. We investeren in het maken van goede en soms nieuwe verbindingen.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 inwoners 12-17jr):
- Landelijk: 119 in 2018
- Buren: 64 in 2018
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners):
- Landelijk: 2,2 in 2018
- Buren: 0,4 in 2018
Diefstallen uit woning (aantal per 1.000 inwoners):
- Landelijk: 2,5 in 2018
- Buren: 1,5 in 2018
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners):
- Landelijk: 4,8 in 2018
- Buren: 3,0 in 2018
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte):
- Landelijk: 5,4 in 2018
- Buren: 2,5 in 2018
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Openbare orde en veiligheid
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
254
287
280
6
363
362
361
Baten
-27
-55
-58
3
-29
-29
-29
Saldo taakveld
227
232
222
9
335
334
333
Saldo taakveld Openbare orde en veiligheid (x € 1.000,-)
Taakveld
Openbare orde en veiligheid
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen.
9
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
9
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Economische promotie
Portefeuillehouder: K.A. Maier
Prestaties
Prestatie
We stellen in 2019 samen met de belanghebbenden een recreatief-toeristische visie voor de stad Buren op voor de korte en middellange termijn.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Door onze nieuwe coalitie is besloten de recreatief-toeristische visie niet alleen voor de stad Buren te maken, maar voor de hele gemeente. Het was de bedoeling in het najaar 2019 te beginnen met het opstellen van de visie. Door de politieke ontwikkelingen is besloten dit uit te stellen.
In de tweede helft van 2020 wordt nu gestart met de opstelling van deze visie. Deze visie stellen wij in samenspraak met de recreatieondernemers op. We belasten de recreatieondernemers niet tijdens het hoogseizoen.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Wij kiezen voor opstelling in het najaar 2020. In samenspraak met de recreatieondernemers stellen we de visie op. Indien we dit in het hoogseizoen gaan doen, komt de participatie met de ondernemers in de knel.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Economische promotie
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
80
144
145
-2
140
108
107
Baten
-231
-188
-257
69
-220
-220
-220
Saldo taakveld
-151
-44
-112
67
-80
-112
-113
Saldo taakveld Economische promotie (x € 1.000,-)
Taakveld
Economische promotie
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Toeristenbelasting
Door de mooie zomer is de opbrengst van de toeristenbelasting hoger.67
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
67
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Musea
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
We stellen in 2019, net als voorgaande jaren, het oude gemeentehuis in Buren ter beschikking van het museum Buren en Oranje en de synagoge. We zetten ons huidige beleid voort.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 was de uitvoering volgens het bestendige beleid van de afgelopen jaren. Er zijn geen bijzonderheden te vermelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Musea
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
12
12
12
0
12
12
12
Baten
-1
0
-1
1
0
0
0
Saldo taakveld
11
12
11
1
12
12
12
Saldo taakveld Musea (x € 1.000,-)
Taakveld
Musea
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen.
1
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
1
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Cultureel erfgoed
Portefeuillehouder: H.N.G. Wiendels
Prestaties
Prestatie
We zetten ons huidige beleid voort.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 was de uitvoering volgens het bestendige beleid van de afgelopen jaren. Er zijn geen bijzonderheden te vermelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Cultureel erfgoed
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
199
191
199
-8
182
172
172
Baten
-77
-67
-74
7
-73
-73
-73
Saldo taakveld
122
124
125
-1
110
100
99
Saldo taakveld Cultureel erfgoed (x € 1.000,-)
Taakveld
Cultureel erfgoed
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen.
-1
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-1
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Begraafplaatsen
Portefeuillehouder: J.P. Neven
Prestaties
Prestatie
We berekenen de implementaties van de keuzes van de raad door.Toelichting:
In december 2018 stelt de raad beleidskeuzes vast. In 2019 berekenen we de implementatie van de keuzes van de raad door.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Vanwege de bestuurlijke situatie in 2019 is het beleidsplan begraafplaatsen controversieel verklaard voor besluitvorming in uw raad. Behandeling staat in de eerste helft van 2020 gepland.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Begraafplaatsen
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
372
347
382
-36
331
331
329
Baten
-386
-389
-382
-7
-365
-364
-363
Saldo taakveld
-14
-43
0
-43
-34
-34
-34
Saldo taakveld Begraafplaatsen (x € 1.000,-)
Taakveld
Begraafplaatsen
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Beleidsplan begraafplaatsen.
Door het steeds aanhouden van de beleidsnotitie begraafplaatsen en de beleidswijzigingen die moesten worden doorgevoerd vanwege de twee colleges zijn er meer ambtelijke uren gemaakt. Ook zijn de ambtelijke uren in voorgaande jaren niet begroot. Dit hebben we gerepareerd door een raadsvoorstel in 2020 aan te bieden.-39
Nadeel
Overige kleine afwijkingen.
-4
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-43
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Portefeuillehouder: K.A. Maier
Prestaties
Prestatie
We zetten volledig in op de verkoop van de kavels.Toelichting:
De verkaveling op het bedrijventerrein is flexibel. Dit betekent dat we de verkaveling op de wens van de koper kunnen afstemmen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 zijn twee medewerkers (deels) belast met de verkoop van de bedrijfskavels. Dit heeft geresulteerd in de verkoop van 3,5 hectare aan bedrijfskavels. Door stikstof/pfas problematiek is de verkoop wat vertraagd. Daarnaast zijn er opties genomen door ondernemers voor de verkoop van 5,8 hectare. Het merendeel van de opties wordt in 2020 omgezet in koopovereenkomsten. We mogen in totaal 12,5 hectare bedrijfskavels verkopen. Er is nog 3,2 hectare over om te verkopen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
In 2020 wordt de Regionale Programmering Bedrijfsterrein (RPB) opnieuw bekeken. Dit Regionaal Programma Werklocaties 2020-2024 wordt naar verwachting in de zomer van 2020 door partijen vastgesteld. In dit programma staat dat de zes hectare bedrijventerrein in verkoop kan worden gebracht.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.988
3.587
14.254
-10.667
1.460
111
111
Baten
-1.681
-3.443
-21.184
17.741
-2.150
-55
-55
Saldo taakveld
307
144
-6.930
7.074
-691
56
56
Saldo taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (x € 1.000,-)
Taakveld
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Doejenburg 'on hold'
In 2017 is zes hectare van Doejenburg II tijdelijk uit de markt genomen. De boekwaarde van deze grond is overgeboekt van voorraden naar materiële vaste activa op de balans. Het ging om een totaalbedrag van € 10,4 miljoen. Tegenover deze investering stond een voorziening van € 10,1 miljoen. Deze grond stond dus per saldo voor € 300.000 (de agrarische waarde) op de balans.
In 2019 is Doejenburg weer volledig een grondexploitatie geworden. Dit is enerzijds het gevolg van de inmiddels uitgegeven kavels (verspreid over het terrein) en de nog uit te geven kavels die reeds op tekening zijn gezet. Anderzijds wordt in het tweede kwartaal 2020 de herziening, te weten het Regionaal programma Werklocaties 2020-2024 (RPW) door de gemeenteraden in de regio behandeld en voor de zomer 2020 stelt naar verwachting de provincie het RPW vast. In het nieuwe RPW staat dat de uit de grondexploitatie gehaalde zes hectare weer kunnen worden ingebracht. Er is al een principe besluit hierover genomen.
In de jaarrekening 2019 is de volledige twaalf hectare van Doejenburg met een extra waarde van € 10,4 miljoen in de balans weer opgenomen onder voorraden. Per saldo is er geen financieel effect voor het saldo van de jaarrekening 2019.0
Voordeel
Geen toegerekende rentekosten.
In de begroting is 0,5% rente toegerekend over de boekwaarde van het gedeelte van Doejenburg II wat 'on hold' is gezet. Bij het samenstellen van de jaarrekening is het rentepercentage bijgesteld naar 0%. Dit komt omdat we in 2019 geen nieuwe langlopende leningen hebben aangetrokken. We rekenen dus geen rentekosten toe naar dit taakveld.55
Voordeel
Overige kleine afwijkingen.
11
Voordeel
Verlies bedrijventerrein Doejenburg II
In de grondexploitatie is het 'on hold' gedeelte toegevoegd. Dit betekent het terugbrengen van de boekwaarde en de opbrengst van dit deel. Per saldo een nadeel van € 2.750.000. Door de langere doorlooptijd van het plan, van eind 2020 naar eind 2025 zijn meer planbegeleidingskosten nodig. Dit is een nadeel van € 300.000. Aan kostenstijging voor het bouw- en woonrijpmaken ramen wij € 54.000.-3.104
Nadeel
Vrijval voorziening Doejenburg 'on hold'
Omdat de boekwaarde van deze grond is overgeboekt van materiële vaste activa naar voorraden op de balans kan de voorziening van € 10,1 miljoen vrijvallen ten gunste van de exploitatie.10.112
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
7.074
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Afval
Portefeuillehouder: J.P. Neven
Prestaties
Prestatie
We voeren in 2019 het nieuwe inzamelsysteem "Omgekeerd inzamelen" in.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Per 1 juli 2019 is in regio Rivierenland een nieuw afvalinzamelsysteem van start gegaan, het omgekeerd inzamelen. Het afvalbeleid van de Avri is er op gericht om zoveel mogelijk grondstoffen uit het afval te halen. Hiertoe zijn door de hele regio meer dan 700 ondergrondse containers geplaatst in 2019. Dit project heeft in de maatschappij veel stof doen opwaaien. De Avri is veel in het lokale nieuws aanwezig geweest. In 2020 wordt het proces in opdracht van het bestuur van de Avri geëvalueerd.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Het nieuwe inzamelbeleid heeft een aantal merkbare gevolgen voor onze inwoners:
- Het serviceniveau verandert. Inwoners brachten vanaf juli 2019 het restafval naar ondergrondse containers;
- De communicatie richt zich nog sterker op het verminderen en scheiden van afval;
- De grondstofprijzen zijn afhankelijk van wereldwijde ontwikkelingen en schommelen sterk. Met de verschuiving van afval naar grondstoffen nemen de financiële risico's voor de Avri toe;
- Door dit systeem hoopt de gemeente de hoeveelheid restafval terug te brengen van 120 naar 75 kilo restafval per inwoner per jaar per 31 december 2020.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze is:
Omvang huishoudelijk restafval (kg per inwoner)
- Landelijk: 172 kg in 2018
- Buren: 113 kg in 2018
- Buren: 113 kg in 2018 (bron: VNG/CBS)
- Regionaal: 66 kg eind 2019 (enkele maanden na invoering omgekeerd inzamelen)
Het streven voor de regio is om in 2020 toe te werken naar 75 kg per inwoner. Het landelijk streven is 30 kg per inwoner in 2025.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Afval
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.734
1.964
1.865
99
2.091
2.086
2.085
Baten
-1.964
-2.211
-2.106
-105
-2.335
-2.335
-2.335
Saldo taakveld
-229
-247
-241
-7
-244
-250
-250
Saldo taakveld Afval (x € 1.000,-)
Taakveld
Afval
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen.
-7
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-7
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Crisisbeheersing en Brandweer
Portefeuillehouder: J.A. de Boer MSc
Prestaties
Prestatie
We garanderen de bezetting, de opleiding en de crisisoefeningen van en door de functionarissen binnen de regionale crisisbeheersing.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 hebben we hieraan voldaan.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Binnen het werkgebied van de veiligheidsregio is de brandweerzorg risico-gestuurd ingericht. Hiermee is het uitgangspunt dat de inwoner de snelste hulp krijgt tijdens een incident gegarandeerd.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Crisisbeheersing en Brandweer
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
2.039
2.043
2.038
5
2.135
2.163
2.163
Baten
0
0
0
0
-20
-20
-20
Saldo taakveld
2.039
2.043
2.038
5
2.115
2.143
2.143
Saldo taakveld Crisisbeheersing en Brandweer (x € 1.000,-)
Taakveld
Crisisbeheersing en Brandweer
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen.
5
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
5
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Openbaar vervoer
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We nemen in 2019 de ontwikkelingen over openbaar vervoer op in het gemeentelijk verkeer en vervoerplan (GVVP).Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Door de digitale inspraak voor inwoners (e-spraak) en de dorpsgesprekken, welke geïnitieerd zijn vanuit de Omgevingsvisie, te combineren met de GVVP is het inspraaktraject verlengd naar 2020. De dorpsgesprekken hebben een verkeerstafel ingericht waar inwoners hun zienswijze op verkeerssituaties kunnen inbrengen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
De procedure van het GVVP is verlengd naar 2020. In het Regionale Mobiliteitsplan 2019-2023 is het volgende opgenomen over het openbaar vervoer (OV). De Nota van Uitgangspunten van de nieuwe OV-concessies maakt een aantal bepalende keuzes. Er is aandacht voor de veranderende vervoersbehoeften en kwaliteitseisen van de reizigers, maar ook voor de toekomstvastheid van openbaar vervoer. De nieuwe concessie biedt ruimte voor nieuwe vervoersvormen en mobiliteitsdiensten. Ondanks dat de regio niet de concessieverlener is, vinden wij de nieuwe concessie erg belangrijk, omdat we weten wat er binnen de regio speelt. Wij waken voor opheffing van bestaande vervoervoorzieningen terwijl nog onvoldoende betrouwbare en laagdrempelige alternatieven beschikbaar zijn. Het is belangrijk dat voorzieningen, in de zin van verbindingen, blijven. De voorzieningen kunnen in een andere vorm terugkomen, daarbij staan wat ons betreft betrouwbaarheid, continuïteit, flexibiliteit, betaalbaarheid en gebruikersgemak voorop.
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Openbaar vervoer
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
4
3
3
0
6
6
6
Baten
-17
-17
-17
0
-17
-17
-17
Saldo taakveld
-13
-13
-13
0
-11
-11
-11
Saldo taakveld Openbaar vervoer (x € 1.000,-)
Taakveld
Openbaar vervoer
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Geen afwijkingen.
0
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Riolering
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We onderzoeken de gevolgen van klimaatverandering.Toelichting:
Het klimaat verandert. Dit merken we in hitte, droogte en wateroverlast. In 2019 doen we een onderzoek naar de zwakke plekken in onze gemeente.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het onderzoek naar zwakke plekken met betrekking tot wateroverlast zijn deels uitgevoerd, we werkten van grof naar fijn. De potentieel zwakke plekken zijn bekend op basis van landelijk beschikbare geodata zoals maaiveldhoogte. We moeten nog een verfijningsslag uitvoeren op deze kritische punten. Hiervoor moeten we vloerhoogtes van woningen in die plekken in beeld gaan brengen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Door de klimaatontwikkeling moeten we anders omgaan met de openbare ruimte. We kunnen niet eindeloos technische oplossingen treffen, maar moeten de ruimtelijke inrichting aanpassen om ons voor te bereiden op hitte, droogte, waterveiligheid en wateroverlast. Hiermee sluiten we aan op het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie. Voor wateroverlast houdt dat in dat de wegen een functie zullen krijgen in de waterafvoer bij hevige hoosbuien. Daarbij willen we schade aan particuliere eigendommen voorkomen. In 2018 begonnen we met de uitvoering van globale regiobrede stresstesten. Daarnaast bouwden we een model om fijnmazig te kunnen rekenen aan wateroverlast bij hoosbuien.
Vanwege ambtelijke capaciteit in relatie tot de gewenste zorgvuldigheid (mogelijke gevoeligheid bij inwoners) wordt dit in 2020 verder uitgevoerd. Via een dialoog middels factor C (wijze van communiceren - burgerparticipatie) komen we tot een uitvoeringsprogramma.
Het opstellen van het maatregelenprogramma gebeurt dus later dan oorspronkelijk gepland.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Riolering
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
2.306
2.373
2.395
-22
2.464
2.770
2.772
Baten
-2.653
-2.723
-2.727
5
-2.819
-3.125
-3.127
Saldo taakveld
-347
-349
-332
-17
-355
-355
-355
Saldo taakveld Riolering (x € 1.000,-)
Taakveld
Riolering
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen.
-17
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-17
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Milieubeheer
Portefeuillehouder: J.P. Neven
Prestaties
Prestatie
In 2019 komt er een klimaatvisie. We betrekken inwoners en ondernemers bij het opstellen van de klimaatvisie.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Er zijn twee ruimteateliers georganiseerd. De bouwstenen voor de Klimaatvisie zijn in 2019 voor een groot gedeelte ontwikkeld.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
We pakken het thema energie regionaal op. In juni 2020 moet er een concept-Regionale Energie Strategie zijn waar alle gemeenten in regio Rivierenland mee instemmen. Deze kunnen de opgave groter maken.
In 2019 had de gemeente nog geen visie op zonnevelden. In 2019 kwamen vragen over investeringen in grootschalige energieopwekking bij de gemeente. Dat zijn mogelijke kansen om aan onze opgave te voldoen. Er is nu geen beleidskader. Het kan zijn dat investeerders elders hun kennis en middelen in gaan zetten.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn doelstellingen geformuleerd op het gebied van energie. Zo heeft Buren zich gecommitteerd aan doelstellingen 16% hernieuwbare energie in 2023 en een besparing van 1,5% energie per jaar. Buren heeft deze doelstelling in 2018 gehaald met 23,16%.
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze is:
Hernieuwbare elektriciteit (2018)
- Landelijk: geen data
- Buren: 48,2%
De volgende samenwerking is tot stand gekomen:
1. Samenwerking in de regio voor planvorming grootschalige energieopwekking;
2. Samenwerking in de regio voor klimaatadaptatie.Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Milieubeheer
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
171
201
190
11
161
149
147
Baten
-73
-5
-45
40
-5
-5
-5
Saldo taakveld
97
196
145
51
156
144
142
Saldo taakveld Milieubeheer (x € 1.000,-)
Taakveld
Milieubeheer
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Dwangsom milieu
In 2019 zijn meerdere dwangsommen opgelegd. In totaal € 40.000 meer dan begroot.40
Voordeel
Energieloket
De uitvoeringlasten vallen in werkelijkheid lager uit, omdat activiteiten naar 2020 zijn uitgesteld om regionaal op te pakken.11
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
51
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Parkeren
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We nemen in 2019 ontwikkelingen over parkeren op in het gemeentelijk verkeer en vervoerplan.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Door de digitale inspraak voor inwoners (e-spraak) en de dorpsgesprekken die zijn geïnitieerd vanuit de Omgevingsvisie is het inspraaktraject voor het GVVP verlengd naar 2020. In de dorpsgesprekken is een verkeerstafel ontworpen waar inwoners hun zienswijze over verkeerssituaties kunnen indienen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Parkeren
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1
26
0
26
1
1
1
Baten
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
1
26
0
26
1
1
1
Saldo taakveld Parkeren (x € 1.000,-)
Taakveld
Parkeren
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Parkeren stad Buren.
De vrachtwagenparkeerplaats aan de rotonde kon niet worden opgeheven. Er zijn onvoldoende alternatieven voor het parkeren van vrachtwagens op het bedrijventerrein. Geld voor het uitbreiden voor parkeren van auto's is nu niet meer nodig.26
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
26
Voordeel