- Taakvelden
Taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We volgen en monitoren de ontwikkelingen van de verdeling van de algemene uitkering aan gemeenten.Toelichting:
De Rijksoverheid bekijkt de komende jaren de verdeling van de algemene uitkering aan gemeenten opnieuw. Deze veranderingen gaan naar verwachting in per 2022. We volgen en monitoren deze ontwikkelingen en waar nodig melden we veranderingen in de tweemaandelijkse rapportage.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben in 2019 de ontwikkelingen op de voet gevolgd. Echter, er is gedurende het jaar weinig informatie gedeeld over de herverdeling van de algemene uitkering. Er is door het Rijk alleen veel onderzoek gedaan.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
In 2019 is door het Rijk onderzoek gedaan naar een nieuwe verdeling. Er is met een zeer strakke planning hard gewerkt om te komen tot de eerste conceptverdeling begin 2020. De financiële effecten zouden verwerkt worden in de meicirculaire 2020. Minister Knops heeft kennis genomen van de voorlopige uitkomsten. Grofweg tweederde van de gemeenten gaan er op achteruit, lees de plattelandsgemeenten. De steden gaan er op vooruit. Enkele herverdelingen zijn lastig te verklaren. Ook de stabiliteit van de kosten in het sociaal domein is een probleem. Er wordt rekening mee gehouden dat de kosten zich vanaf 2018 anders ontwikkelen dan in het onderzoeksjaar 2017. Eind februari 2020 is in een brief aan de Tweede Kamer gemeld dat uit een oogpunt van zorgvuldigheid en draagvlak de invoer van het nieuwe verdeelstelsel een jaar wordt uitgesteld, dat wordt dus nu 2022. Dit is geschied na consultatie van de VNG die op 20 februari 2020 heeft gereageerd op dat voornemen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
2
3
3
0
3
3
3
Baten
-30.527
-32.739
-32.900
161
-34.092
-34.513
-34.780
Saldo taakveld
-30.525
-32.736
-32.897
161
-34.089
-34.510
-34.777
Saldo taakveld Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds (x € 1.000,-)
Taakveld
Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Algemene uitkering 2019
In de begroting houden wij rekening met de septembercirculaire, in de jaarrekening met de decembercirculaire. In de decembercirculaire ontvangen we, ten opzichte van de septembercirculaire, extra geld (€ 237.000) voor klimaatmaatregelen.
Doordat gemeenten meer kosten declareren bij het BTW-compensatiefonds, krijgen we minder nabetaald uit het hiervoor gereserveerde budget. Het voorschot BTW-cf wordt naar verwachting (€ 111.000) lager. Dit geeft per saldo een voordeel van € 126.000.126
Voordeel
Algemene uitkering oude jaren
Over 2017 en 2018 ontvingen we een nabetaling van respectievelijk € 32.000 en € 8.000. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met de WOZ-waarden die twee jaar later definitief worden vastgesteld of bijgesteld.35
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
161
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Overhead
Portefeuillehouder: J.A. de Boer MSc / P.A.J.M van den Hurk / J.P. Neven
Prestaties
Prestatie
1. We denken van buiten naar binnen als uitgangspunt bij strategische communicatie:Toelichting:
- We versterken kerngericht werken en lobby en branding;
- We zorgen dat communicatie is afgestemd op de doelgroepen. Dit doen we door het maken van omgevings- en krachtenveldanalyses. De communicatieadviseurs ondersteunen hierin;
- We monitoren de ervaringen en zorgen als lerende organisatie dat we continue verbeteren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2019 hebben wij veel bijgedragen aan de communicatie in de pilots kerngericht werken
- In 2019 hebben we intern trainingen Omgevingsgericht werken (Factor C-methode) georganiseerd voor projectleiders en beleidsmedewerkers. Ook hebben we de Factor C-methode toegepast bij de strategische opgaven Kerngericht werken, Omgevingswet, Duurzaamheid en Visie transformatie sociaal domein
- Eind 2019 hebben we ons Strategische communicatiebeleid 2018-2022 geëvalueerd. De uitkomsten daarvan gebruiken we voor het uitvoeringsprogramma 2020.
Prestatie
2. We nemen onze voorbeeldfunctie serieus op het gebied van klimaat en duurzaamheidToelichting:
- We kopen als organisatie zoveel mogelijk duurzaam in. Drie voorbeelden in 2019 daarvan zijn:
- Inkoop van onze koffieautomaten. De automaten zelf zijn voorzien van energie sparende maatregelen. En verder zijn de koffiebonen en de theezakjes voorzien van duurzaamheidskenmerken zoals Fair Trade, UTZ Certified, Rainforrest Alliance of vergelijkbaar.
- Inkoop Reconstructie Rijnstraat. Het bedrijf wat de reconstructie uitvoert is bewust bezig op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Zij dragen zorg voor de opleiding en ontwikkeling van hun medewerkers, zodat ze ook na dit project op langere termijn inzetbaar blijven. Totaal wordt 4% van de loonsom ingezet voor duurzame inzetbaarheid van de medewerkers.
- Inkoop levering energie. Wij kopen onze elektra in bij Green Choice. Deze leverancier biedt 100% garantie dat deze energie wordt opgewekt door wind.
- We werken duurzaam door middel van flexwerken, digitaal werken en stimuleren bewustwording bij ons personeel.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Onze voorbeeldfunctie voor 2019 is als volgt opgepakt:
- We scheiden afval en voeren dit ook gescheiden af;
- Ons gemeentehuis heeft opnieuw energielabel A gekregen;
- Bij de aanschaf van materialen voor de openbare ruimte kopen we zo duurzaam mogelijk in. Daarin nemen we de vervoersbewegingen die nodig zijn om de materialen aan te leveren en de verwerking van restmateriaal ook mee;
- We kopen als organisatie zoveel mogelijk duurzaam in;
- Duurzaamheid maakt standaard deel uit van onze inkoopvoorwaarden;
- We werken duurzaam door middel van flexwerken, digitaal werken en stimuleren bewustwording bij ons personeel;
- Onze medewerkers, bestuurders en raadsleden werken met draagbare computers (laptops en iPads). Ook het vergaderen gaat vrijwel papierloos. De invoering van de digitale handtekening staat in de planning waardoor het papierverbruik nog verder af zal nemen;
- Duurzaamheid is een onderwerp wat voortdurend binnen de organisatie de aandacht heeft en maakt onderdeel uit van de strategische opgaven.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Per 1 oktober 2018 werkt de gemeente met een andere organisatiestructuur, teams en teammanagers. In 2019 werken we verder aan de ontwikkeling van de organisatie en haar medewerkers. Dit vraagt aandacht, tijd en inzet van management en medewerkers, wat kan leiden tot het stellen van prioriteiten in planning en/of uitvoering. Het risico is dat de planning daarop kan worden aangepast. Wanneer dit gevolgen heeft voor de bestuurlijke planning wordt u tijdig geïnformeerd.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn op het gebied van bestuur en ondersteuning:
Omschrijving
2018
2019
Formatie per 1.000 inwoners
5,30 fte
5,23 fte
Bezetting per 1.000 inwoners
4,72 fte
4,97 fte
Apparaatskosten in euro per inwoner
€ 348
€ 350
Externe inhuur als % van totale loonsom
2,5%
2,7%
Overhead als % van de totale lasten
15,3%
11,2%
N.B.: deze kengetallen zijn op basis van een eigen berekening
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Overhead
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
8.605
9.452
9.356
95
9.503
9.169
9.184
Baten
-998
-691
-781
91
-957
-943
-943
Saldo taakveld
7.607
8.761
8.575
186
8.546
8.226
8.240
Saldo taakveld Overhead (x € 1.000,-)
Taakveld
Overhead
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
ICT (I&A plan 2017-2021)
De twee belangrijkste oorzaken van dit nadeel zijn:
1. De exploitatiekosten van ICT, onder andere onderhouds- en licentiekosten zijn per saldo € 80.000 hoger;
2. De gemaakte kosten voor de ODR zijn in 2019 € 141.000 hoger om de ICT-voorzieningen te verbeteren. Deze extra kosten komen de komende jaren terug in een de hogere jaarlijkse bijdrage van de ODR.
Het restant wordt veroorzaakt door overige kleine afwijkingen (per saldo een voordeel € 11.000) die niet nader worden toegelicht.
Het saldo van de reserve I&A-plan 2017-2021 is per 31-12-2019 € 196.000. In 2020 komt er een nieuw I&A-plan. De meerjarige toereikendheid van deze reserve wordt in dit plan meegenomen.
Het nadelig saldo van € 210.000 wordt op taakveld 010 "Mutaties reserves" conform raadsbesluit Z17-47091 onttrokken aan de reserve I&A-plan. Per saldo is het budgettair neutraal.-210
Nadeel
Overige kleine afwijkingen
24
Voordeel
Salariskosten/inhuur personeel ten laste van de vacatureruimte
Het voordeel van € 327.000 is het saldo van de salariskosten en inhuur ten laste van de vacatureruimte. 2019 is het eerste jaar na de reorganisatie. In het begin waren er nog veel vacatures die in de loop van het jaar zijn opgevuld. Deze financiële ruimte is niet volledig ingezet voor inhuur van derden.
Het bedrag van € 327.000 is 2,7% van de totale salariskosten (€ 12.000.000).327
Voordeel
Vorming en opleiding
Een groot gedeelte van het opleidingsbudget is in 2019 ingezet voor organisatiebrede opleidingen, inclusief het opleidingstraject voor de nieuwe teammanagers. Daarom is bij het vaststellen van de jaarrekening 2018 € 78.000 via resultaatbestemming overgeheveld van 2018 naar 2019. Hiermee konden alle individuele opleidingsverzoeken gerealiseerd worden. We constateren echter dat de door werkdruk minder opleidingen zijn aangevraagd dan verwacht.45
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
186
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Belastingen overig
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We zetten in 2019 de prestaties binnen het huidige beleid voort.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben in 2019 alle overige belastingen eind februari verstuurd en in 2019 geïnd. De aanslag voor Precario hebben we in juni verstuurd en in 2019 geïnd.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Vanaf 2022 mogen we geen Precario belasting meer heffen op kabels in gemeente gronden. Hier is in de meerjarenbegroting al rekening mee gehouden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Belastingen overig
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
60
70
70
1
127
125
125
Baten
-1.421
-1.421
-1.439
18
-1.437
-1.437
-204
Saldo taakveld
-1.361
-1.351
-1.369
18
-1.310
-1.312
-79
Saldo taakveld Belastingen overig (x € 1.000,-)
Taakveld
Belastingen overig
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen
4
Voordeel
Precariobelasting
De opbrengst van de precariobelasting is iets hoger. Deze meeropbrengst wordt veroorzaakt door toename van het aantal meters kabels in grond van onze gemeente. Deze zijn bijvoorbeeld aangelegd bij nieuwbouw.14
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
18
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld OZB Woningen
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We zetten in 2019 de prestaties binnen het huidige beleid voort.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben in 2019 de aanslagen OZB woningen eind februari 2019 verstuurd en in 2019 geïnd.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Gelet op de media aandacht m.b.t. de stijging van de WOZ-waarde en de stijging van het OZB tarief is te verwachten dat het aantal bezwaren toeneemt.
Voor de afhandeling van het stijgende aantal bezwaarschriften is extra capaciteit (menskracht) en geld nodig.
Kengetallen en indicatoren
Vorig jaar hebben we 225 formele bezwaren gehad. Verwacht wordt dat het aantal met 10% toeneemt.
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze is:
Gemiddelde WOZ-waarde van woningen
- Landelijk: € 248.000 in 2019
- Buren: € 301.000 in 2019
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
OZB Woningen
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
343
389
415
-26
337
337
337
Baten
-3.868
-4.021
-4.054
33
-4.786
-4.159
-4.159
Saldo taakveld
-3.526
-3.632
-3.640
7
-4.449
-3.822
-3.822
Saldo taakveld OZB Woningen (x € 1.000,-)
Taakveld
OZB Woningen
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Diverse kleine afwijkingen
7
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
7
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld OZB niet-woningen
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We zetten in 2019 de prestaties binnen het huidige beleid voort.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben in 2019 de aanslagen OZB niet-woningen eind februari 2019 verstuurd en in 2019 geïnd.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
OZB niet-woningen
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
47
50
50
0
33
33
33
Baten
-1.699
-1.754
-1.739
-14
-2.023
-1.750
-1.750
Saldo taakveld
-1.652
-1.703
-1.689
-14
-1.990
-1.717
-1.717
Saldo taakveld OZB niet-woningen (x € 1.000,-)
Taakveld
OZB niet-woningen
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
OZB bedrijven.
De opbrengst van de OZB-bedrijven is lager doordat op basis van jurisprudentie de OZB-opbrengst van de campings wordt verantwoord bij de woningen. Hier is de opbrengst wat lager, bij de OZB woningen is de opbrengst iets hoger.-14
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-14
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Bestuur
Portefeuillehouder: J.P. Neven
Prestaties
Prestatie
De regiegroep besturingsfilosofie gaat verder met het voorbereiden van het herijken van taken, rollen en de werkwijze van organisatie, college en gemeenteraad. Dit geldt ook voor de samenwerkingsvormen.Toelichting:
Het gaat over de volgende thema's:
Thema 1. Omgang gemeenteraad, college en organisatie
We gaan het bestuurlijke proces monitoren en evalueren aan de hand van Burense ervaringen. De focus is hierbij niet alleen gericht op de structuren, maar ook op de bestuurscultuur. Deze zaken houden we tegen het licht en waar mogelijk verbeteren we ze.Thema 2. Participatie
De raad bepaalt zijn rol bij participatie en geeft hieraan uitvoering.Thema 3. Samenwerkingsvormen
De raad heeft in 2019 een duidelijk beeld op alle samenwerkingsvormen, bepaalt de ambities en is in staat hierop te sturen. Voor alle belangrijke onderwerpen brengen we duidelijk in beeld voor welke realisatie van opgaven we afhankelijk zijn van andere partijen en wat de gemeente zelfstandig kan. Dit leggen we vast in een sturingskader van de raad.Wat hebben we daarvoor gedaan?
De regiegroep besturingsproces is in de loop van 2019 gewijzigd in de zogenaamde veranderagenda.
Thema 1: Omgang gemeenteraad, college en organisatie.
Eind maart 2019 zijn de fractievoorzitters en de collegeleden met elkaar in gesprek gegaan over de bestuurlijke planning. U heeft behoefte aan een meer overzichtelijke planning, meer grip en meer sturingsmogelijkheden. De fractievoorzitters hebben er voor gekozen om twee planningen op te zetten: een korte termijn planning die zes maanden vooruit kijkt en een strategische agenda voor de hele bestuursperiode. De lange termijn planning, ook wel de strategische raadsagenda genoemd, omvat de zes strategische opgaven. Met de nieuwe structuur is ingestemd.
Voor het zomerreces heeft u in de veranderagenda een discussie gevoerd over een eigentijds vergadermodel. Dit heeft geleid tot een aantal beperkte wijzigingen van het huidige model. Deze zijn na het zomerreces ingevoerd.
Eind 2019 is door u, samen met ons college, gemeentesecretaris en griffier in de vorm van een tweedaagse bijeenkomst geïnvesteerd in de onderlinge samenwerking en verhoudingen, en de taakopvatting en rollen.Thema 2: Participatie. Dit thema is in 2019 niet opgepakt. De bestuurlijke situatie hebben tot vertraging geleid.
Thema 3: Samenwerkingsvormen. Sterk in de regio is een van de strategische opgaven. In 2019 is een eerste BOT-sessie met u gehouden over dit onderwerp. In deze BOT-sessie is input over de kaders van deze strategische opgave opgehaald.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Deze besturingsfilosofie geeft aan op welke wijze de gemeente Buren wil besturen en hoe de gemeentelijke organisatie daarbij ondersteunt. Het gaat om besturing, aansturing en samenwerking. De gemeenteraad heeft de ambitie om te ontwikkelen richting een eigentijdse manier van besturen. De te maken bestuurlijk-politieke keuzes zijn bepalend voor de verdere uitwerking en de bestuurskracht van de gemeente. Het risico is dat het gebrek aan keuzes kan leiden tot een niet optimale bestuurskracht. Dus in hoeverre de gemeente in staat is om belangrijke maatschappelijke opgaven aan te pakken.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Bestuur
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
1.766
1.704
2.721
-1.017
1.830
1.771
1.737
Baten
-194
-140
-137
-2
-99
-99
-99
Saldo taakveld
1.572
1.564
2.584
-1.020
1.730
1.672
1.638
Saldo taakveld Bestuur (x € 1.000,-)
Taakveld
Bestuur
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Opleiding/cursus/congres
In 2019 hebben wij meer geld besteed aan communicatietrainingen voor de wethouders, daarnaast hebben wij een regioconferentie georganiseerd. Deze extra incidentele lasten waren niet begroot.-13
Nadeel
Overige kleine afwijkingen
-5
Nadeel
Pensioenen wethouders
Jaarlijks wordt aan het eind van het jaar een berekening gemaakt van het bedrag dat in de voorziening pensioenen wethouders moet zitten. Dit bedrag moet toereikend zijn om in de toekomst de pensioenen van de wethouders te kunnen betalen. Uit deze berekening blijkt dat er in 2019 een behoorlijke extra storting nodig is.
Deze extra storting wordt veroorzaakt door de volgende 3 oorzaken:
1. Aanpassing van de rekenrente, waardoor de pensioenpot minder snel groeit. Dit is de hoofdoorzaak van de extra storting;
2. Toepassing van een nieuwe sterftetabel, waaruit blijkt dat we wat ouder worden;
3. Wijzigen van de AOW-leeftijden bij de meeste wethouders. Vorig jaar heeft de overheid de AOW-leeftijd aangepast. Dit betekent in sommige gevallen dat mensen eerder met AOW kunnen. Dit houdt dan wel in, dat hun pensioen ook eerder ingaat.-494
Nadeel
Wachtgeldverplichting wethouders
In 2019 is het college gevallen. De vertrokken wethouders hebben recht op wachtgeld. Volgens onze voorschriften (BBV) zijn we verplicht om in 2019 al een voorziening te vormen voor het totaalbedrag van de verplichting. Dus ook voor de lasten in 2020 en later. De totale verplichting van € 508.000 is in 2019 gestort in een voorziening.-508
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-1.020
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Treasury
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We betalen jaarlijks, gedurende de periode van deze meerjarenbegroting, de aflossingstermijn op onze langlopende schulden.Toelichting:
Gedurende de periode van deze meerjarenbegroting betalen we jaarlijks de aflossingstermijn op onze langlopende schulden. De tijdelijke financieringsbehoefte blijft naar verwachting in 2019 binnen de mogelijkheden van onze kasgeldlimiet.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 hebben we geen nieuwe langlopende leningen aangetrokken en voldaan aan onze aflossingsverplichtingen. Daarnaast is de tijdelijke financieringsbehoefte binnen de ruimte van onze kasgeldlimiet gebleven.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De rente is op dit moment erg laag. Een stijging van de rente heeft effect op onze kosten.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Treasury
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
-26
-197
19
-216
-84
-92
-93
Baten
-158
-108
-106
-1
-102
-97
-93
Saldo taakveld
-183
-305
-87
-218
-186
-189
-187
Saldo taakveld Treasury (x € 1.000,-)
Taakveld
Treasury
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Overige kleine afwijkingen
-1
Nadeel
Rente investeringen
Op dit taakveld worden alle rentekosten verantwoord. Daarna worden de rentekosten doorberekend naar de andere taakvelden. In de begroting 2019 zijn we uitgegaan van een renteomslagpercentage van 0,5%. Bij de jaarrekening wordt dit percentage opnieuw berekend. We komen nu op basis van de werkelijke rentekosten uit op een afgerond percentage van
0%. Voor de berekening verwijzen wij naar de paragraaf financiering. Dit betekent dat we vanaf taakveld Treasury veel minder rentekosten doorberekenen. Dat is op dit taakveld een nadeel, maar dit nadeel komt als voordeel terug op alle andere taakvelden.-217
Nadeel
Totaal verschillen taakveld
-218
Nadeel
- Taakvelden
Taakveld Overige baten en lasten
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We leggen een besluit voor aan de gemeenteraad als we een beroep doen op het IBP-budget.Toelichting:
De gereserveerde gelden van het Interbestuurlijk Programma staan in dit taakveld. De komende jaren krijgt het IBP meer vorm. Als we in 2019 een beroep doen op dit budget leggen we een besluit voor aan de gemeenteraad.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De gereserveerde gelden voor het Interbestuurlijk Programma zijn ingezet om het tekort in de meerjarenbegroting 2020-2023 te dekken. Zowel de taken als het budget van dit taakveld is hiermee komen te vervallen. Mochten er opgaven komen dan zullen wij deze aan u voorleggen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er is een risico dat de opgaven die we voor het IBP moeten doen niet in relatie staan tot het beschikbaar gestelde budget en dat we geld tekort komen.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Overige baten en lasten
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
615
324
322
2
520
270
270
Baten
-14
-12
-15
3
0
0
0
Saldo taakveld
601
312
307
5
520
270
270
Saldo taakveld Overige baten en lasten (x € 1.000,-)
Taakveld
Overige baten en lasten
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Inhuur derden / vervanging personeel
Voor inhuur personeel van derden is een raming opgenomen in de begroting van € 312.000. Gedurende het jaar wordt dit budget ingezet bij de verschillende teams. Per saldo hebben we in 2019 € 2.000 over.2
Voordeel
Overige kleine afwijkingen
3
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
5
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Mutaties reserves
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We zetten in 2019 de prestaties binnen het huidige beleid voort.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Op het taakveld mutaties reserves zijn alle onttrekkingen en stortingen in beeld gebracht. De mutaties met de reserves zijn volgens uw raadsbesluiten verwerkt.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Mutaties reserves
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
2.748
4.849
4.928
-78
2.524
480
20
Baten
-4.834
-6.836
-7.034
198
-4.130
-433
-235
Saldo taakveld
-2.086
-1.987
-2.107
120
-1.607
47
-215
Saldo taakveld Mutaties reserves (x € 1.000,-)
Taakveld
Mutaties reserves
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Bijdragen ruimtelijke ordening
Op taakveld Ruimtelijke ordening hebben we van particuliere eigenaren een bijdrage ontvangen, te weten:
- Stichting Thuis € 18.750 (Kersentuin)
- Stichting Thuis € 40.500 (De Voorstraat)
- Schaik € 18.933 (exploitatiebijdrage).
N.B.: Deze ontvangen bijdragen reserveren we op dit taakveld in de reserve Omgevingsgerichte uitgaven. De inkomsten staan op een ander taakveld. Per saldo is het budgettair neutraal.-78
Nadeel
Herinrichting Onderdreef Buren
In 2018 stelde u € 355.000 beschikbaar voor herinrichting van de Onderdreef. De afschrijvingslasten onttrekken we uit de reserve Onderdreef Buren. Tot op heden is € 120.000 uitgegeven. Dit heeft tot gevolg dat de afschrijvingslasten lager zijn. Omdat we deze lasten onttrekken uit een reserve, passen we de onttrekking aan op basis van de werkelijke afschrijvingslasten.
N.B.: Het nadeel op dit taakveld valt weg tegen het voordeel op taakveld Verkeer en vervoer. Per saldo is het budgettair neutraal.-12
Nadeel
Hogere onttrekking uit de bestemmingsreserve I&A-plan 2017-2021:
Bij het raadsbesluit Z17-47091 is besloten tot het instellen van een bestemmingsreserve I&A-beleidsplan 2017-2021 en de jaarlijkse overschotten/tekorten te verrekenen met deze reserve.
Dit jaar was er bij het onderdeel ICT een nadelig saldo van afgerond € 210.000. Dit bedrag is op dit taakveld onttrokken aan de reserve I&A-plan.
N.B.: Bij het taakveld Overhead is het nadeel toegelicht bij het onderdeel ICT. Per saldo is het budgettair neutraal.210
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
120
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Resultaat van de rekening baten en lasten
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We zetten in 2019 de prestaties binnen het huidige beleid voort.Toelichting:
Er is geen nadere toelichting.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Op dit taakveld is gedurende jaar het verwachte saldo van de begroting bijgehouden. Gedurende het jaar bent u geïnformeerd over de ontwikkeling van het begrotingssaldo.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's en belangrijke ontwikkelingen te melden.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Resultaat v.d. rekening baten en lasten
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
0
3
6.043
-6.040
765
584
202
Baten
-407
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
-407
3
6.043
-6.040
765
584
202
Saldo taakveld Resultaat v.d. rekening baten en lasten (x € 1.000,-)
Taakveld
Resultaat v.d. rekening baten en lasten
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Het batige saldo van de jaarrekening 2019 is afgerond € 6.043.000. Er werd een nadelig saldo van € 3.000 verwacht. Daardoor ontstaat een voordeliger resultaat van € 6.040.000.
Het batige saldo wordt hier als een uitgave opgenomen om de exploitatie 2019 precies op € 0 te laten lopen.
Voor een uitgebreide toelichting verwijzen we naar de verschillenanalyse bij de taakvelden.6.040
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
6.040
Voordeel
- Taakvelden
Taakveld Vennootschapsbelasting (VpB)
Portefeuillehouder: P.A.J.M van den Hurk
Prestaties
Prestatie
We zetten in 2019 de prestaties binnen het huidige beleid voort.Toelichting:
Voor een inhoudelijke toelichting op de prestaties verwijzen wij u naar de basisinformatie in de link bij de achtergrondinformatie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2019 is samen met onze de juridische adviseur het aangifte-dossier 2017 opgesteld. Naar aanleiding hiervan is over 2017 een nihil-aangifte ingediend bij de belastingdienst. In de tweede helft van 2019 zijn we gestart met het opstellen van aangifte-dossier VPB 2018. Deze aangifte ronden we af in de eerste helft van 2020.
In de 2tweede helft van 2020 willen we ook de aangifte over 2019 afhandelen. We informeren u in de loop van 2020 over de eventuele financiële gevolgen.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Als de grondexploitaties winstgevend worden, moeten we vennootschapsbelasting gaan betalen. Doordat we alle kavels op het bedrijventerrein Doejenburg II mogen gaan verkopen, ontstaat er een heel ander financieel beeld dan de afgelopen jaren. Maar volgens de laatste berekeningen maken we ook fiscaal gezien geen winst op dit complex. In de meerjarenbegroting 2020-2023 is geen budget opgenomen voor het betalen van deze belasting.
Kengetallen en indicatoren
Er zijn geen kengetallen en indicatoren weer te geven.
Achtergrondinformatie
- Klik hier voor meer cijfers over dit taakveld (bron: http://www.waarstaatjegemeente.nl/ )
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
Toelichting verschillen
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Wat kostte taakveld
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2018Begroot
2019Werkelijk
2019Verschil
2019Begroot
2020Begroot
2021Begroot
2022Lasten
0
0
0
0
0
0
0
Baten
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
0
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld (x € 1.000,-)
Taakveld
Vennootschapsbelasting (VpB)
Bedrag
(x € 1.000)Voordeel/ Nadeel
Vennootschapsbelasting
In de begroting 2019 is geen raming opgenomen voor een aanslag vennootschapsbelasting. Op basis van de laatste berekeningen door onze belastingadviseur verwachten we over 2019 geen aanslag voor de vennootschapsbelasting. De verwachting is dat we in 2020 over 2019 een nihil-aangifte doen.0
Voordeel
Totaal verschillen taakveld
Voordeel