JAARSTUKKEN 2019

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Hieronder volgt informatie over de stand van  het opvolgen van de aanbevelingen in de rapporten van de  rekenkamer en de accountant. Het gaat om 4  rekenkamerrapporten en de aanbevelingen van de accountant bij de Boardletter 2018.

Rapport Sociaal domein indicatoren in beeld
Na het uitkomen van dit rekenkamerrapport is een eerste aanzet gemaakt met het realiseren van de aanbevelingen. Door de organisatie ontwikkeling en daarmee samenhangende personele verschuivingen is dat helaas vertraagd. De realisatie wordt nu opgepakt als onderdeel van herinrichting van de processen Wmo, Jeugd en Participatie. Deze transformatie sociaal domein is in 2019 opgepakt als een van de strategische opgaven van Buren. Inmiddels wordt ook vanuit de regionale inkooporganisatie Wmo/Jeugd scherper ingezet op de ontwikkeling en sturing aan de hand van kritische prestatie indicatoren.
Een groot aantal van de indicatoren die het rapport noemt is overigens  al beschikbaar. Aan de rest wordt, voor zover relevant, gewerkt. Een aantal indicatoren is echter niet meetbaar en die zijn daarom niet te realiseren.
In de eerste helft van 2020 wordt gewerkt aan de eerste halfjaarrapportage voor het sociaal domein. In deze rapportage worden de indicatoren uit het rekenkameronderzoek meegenomen. Dat geeft met diverse andere indicatoren inzicht in het functioneren van de uitvoerende teams en het gebruik van  voorzieningen binnen het sociaal domein.

Rapport Inkoopfunctie gemeente Buren
In juli 2018 heeft de raad het rekenkamerrapport ‘Inkoopfunctie van de gemeente Buren’ behandeld. De algemene conclusie was dat er op bijna alle onderdelen verbeteringen mogelijk zijn.Dat jaar nog startte het project ‘Professionalisering inkooporganisatie’. Om de inkoopfunctie te verbeteren, is een projectplan opgesteld met 9 deelprojecten en een planning van één jaar tot anderhalf jaar om alle verbeteracties uit te voeren.

Follow-up onderzoek Quick scan Nazorg
Het rapport “Quick scan Nazorg" heeft één algemene aanbevelingen over de afstemming van de follow up op de aanbevelingen van de Rekenkamer tussen raad en college. Er is een aanzet gemaakt deze aanbeveling op te pakken, maar door de bestuurlijke ontwikkelingen in de tweede helft van 2019 is dat stil komen te liggen. Dit wordt in 2020 verder opgepakt.

Boardletter 2018
Onze accountant heeft bij de interim-controle 2018 aanbevelingen gemaakt. Daarvoor is een aanpak opgesteld en de gemeenteraad is al met een rapportage over de voortgang geïnformeerd (D.025548). De voortgang is ook regelmatig met de kwaliteitscommissie besproken. De aanbevelingen zijn op een paar na allemaal gerealiseerd. Het niet realiseren is het gevolg van de afhankelijkheid van een externe software-ontwikkelaar die geen ondersteuning heeft kunnen leveren.

ga terug